De iPad zou een meer geschikte tool voor het onderwijs zijn dan een laptop. Dat is één van de opvattingen uit het artikel Tablet devices: iPad takes over as the lecture hall aid of choice. De schermen van een laptop zouden een psychologische barrière vormen tussen lerende en docent. Bij het gebruik van een Socratische methode, waarbij conversaties essentieel zijn, kun je een iPad gemakkelijker neerleggen. Lerenden zijn daarbij beter (dan bij het gebruik van laptops) in staat zich te focussen op het gesprek.
Aan de andere kant moet je je volgens mij ook realiseren dat je een laptop eenvoudiger selectief kunt inzetten in je onderwijs. Een iPad nodigt door zijn eigenschappen sneller uit tot gebruik, ook als dat even niet de bedoeling is, dan een laptop. Van dit laatste apparaat kan immers de klep dicht.
Een ander argument voor het gebruik van tablets binnen het onderwijs zou zijn dat e-books goedkoper zijn dan hardbacks (wat overigens niet geldt voor commerciële uitgevers, is mijn ervaring).
De auteur haalt in zijn bijdrage ook een casus aan waaruit blijkt dat het enthousiasme voor de iPad naar verloop van tijd niet verdwijnt (bij het gebruik van nieuwe technologie in het onderwijs is dat meestal wel het geval).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie