Invloed terugkrijgen van investeren in sociale media (#in)

In Return on Influence, the New ROI verdedigt Amy Jo Martin investeringen van organisaties in sociale media niet zo zeer vanuit te verwachten rechtstreekse financiële opbrengsten, maar vanuit de toegenomen invloed. Zij benadrukt bijvoorbeeld het verschil tussen investeren in traditionele media, zoals TV-reclame, en investeren in sociale media. Bij sociale media kun je bijvoorbeeld ook hard maken wat jouw invloed is:

Social media communication is two-way. It's a dialogue versus a monologue. Instead of promotions, it creates conversations, sometimes unprompted conversations that can be listened to, recorded, and measured. No longer did we have to say, "Trust us, our fans really like the team." Suddenly I had data to show how fans really liked us.

Je kunt analyseren hoe dikwijls jij geretweet wordt, of hoe dikwijls een bijdrage een +1 bij Google + krijgt. Daarom noemt Martin tweets en retweets ook 'transacties'.
Uiteindelijk gaat het er volgens haar ook om invloed te relateren aan investeringen. Bedrijven zullen dan vaak zien dat de investeringen in sociale media relatief laag zijn, en de opbrengsten hoog.

Amy Jo Martin onderzoekt op dit moment ook het tijdsinterval tussen de turn on influence en de opbrengsten 'per fan of volger'. Zij concludeert:

The more marketers accept the concept of measuring influence relative to reach, the quicker social media industry standards will surface. Social networking revolves around the art of people interacting with people, not logos. People have influence. Things do not. Ultimately, influence is power that differentiates.

Ik zie hier ook een relatie met het onderwijs en de wetenschappen. Medewerkers van onderwijsinstellingen verwerven vermoedelijk een meer invloedrijke positie in hun vakgebied via sociale media dan via de traditionele media, zoals de dure maar vaak slecht gelezen wetenschappelijke tijdschriften (ik heb het dan niet over tijdschriften als Nature).

Dit is één van de redenen van Steve Wheeler om niet meer te publiceren in dergelijke tijdschriften. En het is m.i. ook een illustratie van de trend die het Horizon rapport 'new scolarship' noemt.

Nu nog de afrekenmechanismes op het gebied van onderzoek veranderen (die houden nog geen rekening met deze manier van invloed uitoefenen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *