Inverse opvoeden?

Vandaag sprak ik met een collega over de ‘net-generation’. We spraken onder meer over het kenmerk ‘inverse opvoeding’, dat Wim Veen en Frans Jacobs als volgt omschrijven:

Kinderen tot een jaar of vijf vragen aan hun ouders hoe ze de computer moeten gebruiken of een spel moeten spelen. Maar vanaf zesjarige leeftijd nemen de vragen snel af en zijn de kinderen zelf in staat met de computer om te gaan. En in geval van twijfel vragen ze eerder een vriendje dan een ouder om advies. Vanaf acht jaar blijken kinderen hun ouders te leren hoe ze met fora, chats, en telebanking moeten omgaan.

Volgens Veen en Jacobs gaat het daarbij niet alleen om ‘knoppenkunde’, maar bijvoorbeeld ook om het kunnen onderscheiden van nep en echt op Internet.

Ik vraag me af of je dit standpunt vol kunt houden. Volgens mij hebben ouders nog steeds een belangrijke taak om kinderen bewust te maken van wat hoort en niet hoort op Internet. Wat betreft ‘knoppenkunde’denk ik inderdaad dat kinderen hun ouders nog wat kunnen leren. Maar als het gaat om zaken als privacy, omgangsvormen, sexueel gedrag of illegaal downloaden, vraag ik me dat sterk af.

Dat geldt wat mij betreft ook voor het onderwijs. Denk maar aan het fenomeen ‘plagiaat’. Het onderwijs zal de ‘net-generation’ moeten leren wat kan en niet kan op het gebied van ‘knippen en plakken’. In die zin geloof ik maar beperkt in ‘inverse onderwijs’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

6 reacties

  1. Inverse opvoeden is wel een aardige vondst, maar ik denk wel van alle tijden. Ik heb altijd kinderen gewild omdat ik graag op latere leeftijd nog zo’n heropvoeding wilde ondergaan om toch maar vooral niet als die paar vrijgezelle ooms of tantes te verzuren.
    Iedere generatie maakt veranderingen mee die eerder bottom up komen, eerst de jongeren en later de ouderen.

  2. Toen ik 15 was leerde ik de lerares Frans hoe zij de tape-recorder moest bedienen voor het afspelen van de spraaklessen in het talenpracticum. Als vrouw en technofoob had zij daar geen kaas van gegeten, hetgeen haar functioneren als lerares ernstig benadeelde.
    Maar natuurlijk heb je gelijk, Wilfried. Dat downloaden illegaal is en het knippen en plakken van op Internet gevonden tekst nog niet betekent dat je een goed werkstuk hebt gemaakt, laat staan er wat van geleerd, daarvoor is nog altijd de ouder verantwoordelijk.

  3. Wat dacht je van stripboeken lezen. Ik was er verzot op, maar echt goed vonden zij het niet.
    Wat dacht je van televisie kijken onder het afwassen? Dat deden zij niet, en vonden niet dat dat kon. (Het eerst begin van mulitasken, later heel handig gebleken).
    De radio aan bij je huiswerk maken?
    Ze hebben dat soort dingen geleerd te accepteren op zijn minst. internaliseren natuurlijk nog niet.

  4. Mijn dochter van 10 is een werkstuk aan het schrijven over de Hare Krishna beweging. Ze is blij met gevonden informatie op Wikipedia, maar was zich geenszins bewust van het feit dat deze informatie niet door een onafhankelijk partij was opgesteld.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *