Internet is geen opleidingsinstituut (#in)

Erwin Blom heeft de afgelopen dagen twee blogposts geschreven, die wat mij betreft schreeuwen om een reactie. In Het opleidingsinstituut dat internet heet beschrijft Erwin hoe zijn kinderen InTienLessen.nl gebruiken om muziek te leren spelen. Erwin schrijft:

Kijk rond en overal stuit je op colleges, lezingen, essay's, howto's en andere (levens) lessen. Het blijft me verbazen. Voor wie wil is internet één groot opleidingsinstituut, een voortdurende leerschool.

In Het opleidingsinstituut dat TED heet voert hij TED op als voorbeeld van de kracht van online video voor innovaties. De Khan Academy is ook zo'n bekend voorbeeld.

Ik zal de laatste zijn die de waarde van TED of het internet voor leren ter discussie gaat stellen. Maar we moeten ons wel realiseren dat leren meer is dan het consumeren van informatie (al dan niet in de vorm van video). Dit wordt onder meer geïllustreerd door Bloom's digitale taxonomy van Andrew Churches.

Digital_Blooms

Leren is meer dan het kunnen onthouden van informatie. Het gaat ook om begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. Of neem de piramide van Miller:

Heel veel online materiaal is gericht op de onderste twee lagen van deze piramide (het 'Kennen'). Het bekijken van een video, en eventueel het nadoen van een instructie, vormt maar een aspect van leren.

Kunnen lerenden het internet (of de TED video's)  gebruiken voor zelfgeorganiseerd leren? Ja, dat kan. De onderzoeken van Sugata Mitra laten zien dat kinderen ook zonder begeleiding kunnen leren, als je bij hen maar de juiste snaar weet te raken. Of, zoals Ken Robinson het formuleert, als talent en passie maar samen komen.

Bovendien biedt het internet met al haar communities en applicaties, die gericht zijn op user generated content, interactie en co-creatie, tal van andere mogelijkheden voor activerende leeractiviteiten.

Maar laten we wel wezen: zelf-georganiseerd leren gaat niet vanzelf. Veel jongeren en volwassenen hebben vaak nog begeleiding nodig, en zijn (nog) niet in staat om zelf-georganiseerd te leren. Deels ligt dat aan hun leervoorkeur, deels omdat ze dat nooit hebben geleerd (niet iedereen verkeert in een stimulerende 'leer'omgeving), en deels omdat het onderwijs hen heeft afgeleerd om zelfstandig te leren. Het is één van de taken van het onderwijs om jongeren te bekwamen om zelf-georganiseerd te leren, en zich daarmee in elk geval gedeeltelijk overbodig te maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Het is dus wel een opleidingsinstituut, althans als aan de noodzakelijke voorwaarden die voor zelf-organiserend leren nodig zijn, is voldaan…:-) en dat zal dus niet altijd gaan. Al was het maar omdat we allemaal onze eigen leerstijlen hebben.
    Maar als je niet anders kunt, blijft het een geweldige bron, die met enige wil meer biedt dan enkel platte informatie. Vraag is: hoe zou het web een en ander kunnen verdiepen? Mooie discussie om hier te (blijven) voeren!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *