Internet dé informatiebron bij problemen

Hoe gebruiken mensen het internet, bibliotheken, experts, familieleden en overheidsorganen als zij hulp nodig hebben? Over deze vraag gaat het zeer recente PEW/Internet-rapport Information searches that solve problems. In het onderzoek is gekeken naar complexe vraagstukken, dus niet naar eenvoudige weetjes. Enkele belangrijke conclusies zijn:

  • Het internet is in het algemeen de meest gebruikte bron voor informatie. Behalve als het gaat om gezondheidsproblemen of om specifieke overheidsprogramma’s.
  • Mensen zijn meestal tevreden met de gevonden informatie, ook met informatie gevonden op internet.
  • Jongeren tussen de 18 en 30 jaar gebruiken het meest intensief van alle doelgroepen bibliotheken als zij informatie zoeken. Maar zij waarderen bij bibliotheken vooral de toegang tot computers en het Internet.
  • Mensen die beschikking hebben over breedband internet hebben meer succes in het vinden van informatie over  problemen dan mensen die geen of trage toegang hebben tot internet.
  • E-government is not an option, it’s a necessity.

Deze bevindingen zouden in Nederland wel eens anders kunnen liggen, ten gunste van het wereldwijde web. Nederlanders hebben immers veel vaker de beschikking over breedband Internet dan Amerikanen. Verder zou ik wel eens weten wat men verstaat onder het raadplegen van experts. Wordt daar niet ook vaak Internet voor gebruikt (zoals e-mail, webformulieren, instant messaging)?  En hoe zouden jongeren, jonger dan 18 jaar hier mee omgaan?

Via George Siemens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *