Sascha Zuger gaat aan de hand van gesprekken met experts in op de stand van zaken ten aanzien van het gebruik voor technologie voor leren, opleiden en onderwijs op internationaal niveau.
Azië
Sinds de pandemie hebben verschillende landen, waaronder China, Zuid-Korea, en Singapore, fors geïnvesteerd in digitale infrastructuur. Dit heeft geleid tot de integratie van technologieën zoals ‘hybride’ en online leersystemen, ‘slimme’ klaslokalen en de adoptie van virtual en augmented reality in het onderwijs. India, bijvoorbeeld, heeft een aanzienlijke toename gezien in de acceptatie van leertechnologie, met als doel vooral onderwijs in afgelegen en achtergestelde gebieden te verzorgen. Verder signaleert men een toename van het gebruik van AI voor meer persoonlijke begeleiding.
Europa en het Verenigd Koninkrijk (bijzonder dat de twee apart worden genoemd)
Volgens Zuger is de situatie in deze regio te vergelijken met de situatie in Noord-Amerika. In landen als Finland en Zweden zijn volgens de auteur blended learning modellen en digitale hulpmiddelen al goed geïntegreerd. Er wordt ook veel aandacht besteed aan het bevorderen van digitale geletterdheid. In het VK gaat het gebruik van technologie nog verder, met scholen zoals de Essa Academy in Bolton die volledig papierloos opereren en lerenden in staat stellen hun eigen cursussen te ontwerpen.
Midden-Oosten
In het Midden-Oosten wordt leertechnologie ook steeds breder ingezet. Daarbij gaat het in toenemende mate om online programma’s en datagestuurde oplossingen. Vier gebieden van snelle groei zijn: professionele ontwikkeling, STEM, AI en sociaal emotioneel leren en welzijn. AI-technologie wordt volgens deze bijdrage zelfs op een unieke manier toegepast. Een voorbeeld is KITMEK, de eerste interactieve digitale school in het Midden-Oosten waar lerenden uitsluitend van een AI-docent leskrijgen.
Toenemende toegankelijkheid en betaalbaarheid zijn de belangrijkste factoren voor technologie, in het Midden-Oosten en daarbuiten.
Zuger vat ook de drie belangrijke gebieden in de internationale wereld van leertechnologie samen:
1. Online leerplatforms. De vraag hiernaar groeit vanwege hun gemak en toegankelijkheid.
2. Adaptieve leertechnologieën. Deze technologieën, die gebruik maken van machine learning en data-analyse, personaliseren onderwijsinhoud voor individuele lerenden.
3. VR en AR toepassingen. Integratie van deze technologieën in het onderwijs verbreedt de mogelijkheden voor interactief en boeiend leren.
Zuid-Amerika, Afrika en Australië en Oceanië ontbreken in deze bijdrage.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie