Via een bijdrage van Stephen Downes ben ik terecht gekomen op de website Making Sense of Micro-Credentials van het Canadese Contact North. Deze website bevat diverse relevante bronnen als je je bezighoudt met microcredentials.
What is the Problem We’re Trying to Solve With Micro-credentials? gaat over de vraag voor welk probleem microcredentials een oplossing zijn. In de kern komt dit op het volgende neer.
Er is sprake van een ‘vaardighedenvraagstuk’ of uitdaging, waaronder een aanzienlijke kloof ten aanzien van vaardigheden en een ‘productiviteitsvraagstuk’ in Canada. Met ‘record hoge’ vacatures en lage werkloosheidscijfers, gecombineerd met demografische veranderingen, is er dringend behoefte aan bijscholing, omscholing en een nieuwe visie op de opleiden en ontwikkelen van arbeidskrachten. Microcredentials worden gezien als een potentiële oplossing hiervoor omdat ze relevant zijn voor arbeidsorganisaties gebaseerd zijn op bekwaamheden, kort zijn en op aanvraag beschikbaar. Door snelle mogelijkheden voor herscholing en bijscholing te bieden, kunnen microcredentials bijdragen tot het dichten van de vaardigheidskloof en het verbeteren van de productiviteit, wat uiteindelijk ten goede komt aan werkgevers, werknemers en de algemene welvaart van het land.
Herkenbaar voor ons land?
Een ander onderdeel is het overzicht van tien typen microcredentials. De auteurs onderscheiden:
- On-demand microlearning met badges (bijvoorbeeld korte online modules)
- Competentiegericht leren, om bepaalde tekorten ten aanzien van bekwaamheden weg te werken.
- Microcredentials voor de non-profit sector (korte online cursussen met een beperkte studiebelasting).
- “Tease” microcredentials (kortere cursussen die langere cursussen introduceren).
- Door het bedrijfsleven ‘gedreven’ microcredentials (verzorgd door samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen).
- Pick-n-mix microcredentials (zelf certificaten samenstellen)
- Door docenten ‘gedreven’ microcredentials (cursussen van docenten worden onder de aandacht gebracht).
- Microcredentials die alleen op basis van beoordeling worden toegekend.
- Korte cursussen, vaak afgeleid van bestaande programma’s
- Korte cursussen van arbeidsorganisaties, ontworpen en aangeboden door arbeidsorganisaties.
Een derde voorbeeld van een relevante bron is The 10-Question Micro-Credential Checklist. Voordat je aan de slag gaat met mircocredentials zou je je tien vragen moeten stellen (met subonderdelen). Samengevat komen deze vragen op de volgende onderwerpen neer:
- Relevantie (aansluiten op een specifieke, actuele of opkomende ’vaardigheidsbehoefte’ van bedrijfstak of professie, relevantie voor professionele ontwikkeling en verbetering van bekwaamheden van de doelgroep, gebaseerd op marktonderzoek en concurrentieanalyse).
- Kwaliteit (voldoen aantoonbaar aan de hoogste onderwijsnormen, erkend door werkgevers als een leer- en beoordelingsactiviteit die garandeert dat degenen die het voltooien over de vereiste bekwaamheden beschikken)
- Toegankelijkheid (gemakkelijk toegankelijk en te voltooien voor individuen, rekening houdend met factoren zoals kosten, modaliteit en planning, flexibel kunnen starten en met een korte doorlooptijd). Aanbod van reguliere aanbieders van onderwijs en opleidingen voldoet m.i. vaak niet aan dit aspect.
- Flexibiliteit (inpasbaar in de drukke schema’s van werkende professionals of werknemers, in eigen tempo leren). Aanbod van reguliere aanbieders van onderwijs en opleidingen voldoet m.i. vaak niet aan dit aspect.
- Geloofwaardigheid (bouwt voort op reputatie aanbieder, heeft de nodige accreditatie en goedkeuringen). Volgens mij hebben we wel andere manieren nodig voor het beoordelen van de geloofwaardigheid en kwaliteit van microcredentials dan de gebruikelijke, zeer uitgebreide, manieren van accrediteren.
- Uitkomsten (benadrukt duidelijk de specifieke te ontwikkelen bekwaamheden, maakt gebruik van wettelijke verdedigbare beoordeling).
- Beoordeling (er is sprake van een robuust beoordelingsproces waarbij gekeken wordt naar vaardigheden of bekwaamheden, bevat zinvolle feedback aan lerenden).
- Afstemming (er is sprake van afstemming met bestaande certificaten of diploma’s, microcredential kan gestapeld worden ten behoeve van succesvolle voltooiing van een certificaat of diploma). Microcredentials die door arbeidsorganisaties worden afgegeven, voldoen volgens mij lang niet altijd aan dit criterium. Ik ben er persoonlijk ook niet van overtuigd dat microcredentials altijd stapelbaar moeten zijn.
- Rendement op investering (er is sprake financieel rendement ten opzichte van de kosten van ontwerp, ontwikkeling en implementatie).
- Herzieningscyclus (planmatige herziening op basis van feedback van lerenden en werkgevers, expliciete herzieningscyclus, middelen voor herziening beschikbaar).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie