Interactiviteit in een online curriculum inbedden (#in)

Interacties zijn vaak essentieel voor 'rijke' leerervaringen. Binnen face-to-face leersituaties kun je als docent 'ter plekke' interacties stimuleren. Bij online leren zul je interacties bij het ontwerp van het curriculum moeten inbedden. In Designing Interaction in a Online Curriculum geeft Justin Marquis hier handreikingen voor.

Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat je er als docent rekening mee houdt dat je niet in staat bent om te monitoren hoe lerenden non-verbaal reageren. Marquis adviseert daarom:

  • Stimuleer actief leren.
  • Creëer een community van lerenden.
  • Maar leeractiviteiten authentiek, zodat professionals het leren kunnen verbinden met hun werkervaringen.
  • Verbind lerenden met mentoren en experts die zelf nog actief zijn binnen de professie.
  • Incorporeer sociale media in je curriculum. Verbind sociale netwerken van lerenden met leeractiviteiten (bijvoorbeeld via opdrachten).
  • Verplicht lerenden om samen te leren, en biedt daar ook ondersteuning bij.
  • Geef regelmatig en betekenisvolle feedback. Dat betekent ook dat lerenden regelmatig opdrachten moeten insturen.
  • Stimuleer kritisch denken, o.a. door betekenisvolle problemen tot onderwerp van je curriculum te maken.

Justin Marquis werkt de handreikingen niet verder uit, maar verwijst naar papers en artikelen waarin strategieën worden beschreven om deze handreikingen in de praktijk te brengen.

Zie ook 8 principes om studenten te laten leren in een digitale leeromgeving! van Niels Maes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *