Interactiviteit in online cursussen

Via de weblog "Online Learning Update" kwam ik terecht bij het artikel "Guidelines for Establishing Interactivity in Online Courses" van een zekere Mark Mabrito (Associate Professor bij de Purdue University Calumet). Mabrito geeft in dit artikel suggesties hoe je als docent interactiviteit in digitale leeromgevingen kunt inbouwen.
Het meest interessante van dit artikel is m.i. niet zo zeer de inhoud (ook al is een aantal suggesties zeker de moeite waard), maar het feit dat een "gewone" docent in het hoger onderwijs zijn persoonlijke ervaringen verbindt aan literatuurstudie. Hier is geen (t)e-learning "gelovige" aan het woord, maar een praktijkmens  die aan den lijve de voordelen van online interactie heeft ontdekt.
Aardige tip van Mabrito: "I use a five-point scale to rate participation after each discussion unit, with 1 being the lowest score and 5 the highest. While I try to avoid quantifying the guidelines further (e.g., by counting the number and length of messages), I do calibrate students to my expectations. For the first discussion unit, every student receives a score of 5, but I also post a second score that indicates what each student’s performance would earn in subsequent units. While no one is penalized the first time out, students do have a barometer by which they can gauge what is expected of them. This is important, as I factor the scores into their final grades."
Het artikel van Mabrito is gepubliceerd in Innovate, een nieuw online tijdschrift over online leren. Om artikelen te kunnen lezen, moet je je (gratis) registeren.
Ik heb het tijdschrift ook opgenomen op de pagina "Online magazines" van mijn website.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *