Gisteravond heb ik voor de tweede keer in een half jaar een interactief gastcollege over e-learning trends mogen verzorgen, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +. Dit keer volledig online.
Als voorbereiding had ik deelnemers weer gevraagd een korte inleidende video over trends te bekijken, en een korte test hierover te maken. Bij die test heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van open vragen. Deelnemers ontvangen dan na het maken van de test het antwoord dat ik gegeven zou hebben op de vraag.
Eén van de vragen heeft betrekking op het gegeven dat we slechte inschatte zijn van de impact van nieuwe technologieën. We overschatten en onderschatten de gevolgen. Ik vraag de deelnemers om hier voorbeelden van de noemen. Eén van de deelnemers noemde ‘de kracht van e-learning op zich’ als ontwikkeling waarvan de impact vaak overschat wordt. Ik denk inderdaad dat dat klopt. Twintig jaar geleden waren de verwachtingen ten aanzien van e-learning ronduit overspannen. Denk aan de uitspraak:
The next big killer application for the Internet is going to be education. Education over the Internet is going to be so big, it is going to make e-mail look like a rounding error. (Cisco’s CEO John Chambers, ik meen in 1999).
De opzet van het drie uur durende online college was:
Spelregels virtual classroom
Voorstellen (via de chat en aanwijzen op landkaart vanwaar uit je deel neemt)
Opdracht ter activering van voorkennis (via Mentimeter).
Jouw directeur vraagt je een presentatie te verzorgen voor de Raad van Bestuur over de meest relevante trends op het gebied van e-learning?
Welke drie trends mogen hier niet in ontbreken?
Introductie over hoe e-learning zich in 20 jaar tijd heeft ontwikkeld van online zelfstudie modules (met veel e-reading) naar een breed scala aan toepassingen. In feite is dat de eerste trend. Daarnaast heb ik o.a. als inleiding aangegeven dat technologie alleen nog nooit heeft geleid tot een revolutie op het gebied van leren, opleiden en onderwijs, en dat we kritisch moeten zijn op allerlei hypes. Discussie aan de hand van een Mentimeter-stelling over de vraag of we de term ‘leren’ niet weleens misbruiken.
Ik ben in deze inleiding ook ingegaan op de resultaten van de test die men thuis heeft gemaakt.
Presentatie van belangrijke trends, afgewisseld met vragen/stellingen en een opdracht in een break out sessie:
- Synchroon, live, online leren. Uitgebreider dan anders, omdat deze ontwikkeling op dit moment een enorme impuls heeft gekregen.
- Artificiële (kunstmatige) intelligentie
- Learning analytics
- Meer flexibel leren, ‘personalisering’
- Technologie faciliteert en ‘enabled’ zelfgestuurd leren
- Social learning (de term is oorspronkelijk uit 1977)
Vervolgens heb ik een quiz gehouden om te kijken wat is blijven ‘hangen’ van de inhoud (tot dat moment).
Daarna heb ik deelnemers een individuele opdracht gegeven. Ik heb ieder gevraagd een trend te verkennen en een korte presentatie voor te bereiden. Wat is het? Waarom is deze trend relevant? Eventueel: wat zijn mogelijkheden en beperkingen voor leren, opleiden en onderwijs? De uitwerking moesten zij inleveren via de leeromgeving. Ik heb een aantal deelnemers hun uitwerking laten presenteren. Dat heb ik at random gedaan via de betreffende tool van https://app.classroomscreen.com.
Ik wilde daarna nog ingegaan op twee trends:
- Decentralisatie van leren
- Blockchain technologie
De tijd ontbrak daarvoor.
Ik heb de bijeenkomst afgesloten met een exit-ticket:
Vat de essentie van vanavond samen (zou je nu bijv. andere trends aan de Raad van Bestuur presenteren?)
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie