Via de blog van Annet Smith werd ik vandaag geattendeerd op de rapportage van het project Het Leren van de Toekomst: een Kennisnet/Surfnet innovatieproject waarin leerlingen van een basisschool drie weken lang onderwijs hebben gehad met behulp van diverse vernieuwende ICT-toepassingen. TNO heeft dit experiment begeleid en geëvalueerd, met dit beknopte rapport als eindproduct.
Annet heeft de hoofdconclusie al weergeven. Andere conclusies zijn:
- ICT heeft als voordeel: het bieden van maatwerk, met name voor leerlingen met leerachterstanden.
- De leerkracht heeft meer ruimte om zijn rol als procesbegeleider in te vullen. Zelfs aanvankelijk sceptische leerkrachten reageerden na afloop positief op het experiment.
- Leerlingen hebben baat bij een juiste balans in het gebruik van ICT en traditionele leermiddelen. Variatie is een 'must'.
- De potentie van ICT wordt niet vanzelfsprekend benut. Je moet zorg dragen voor een zorgvuldige implementatie, draagvlak onder onderwijsgevenden en aan de onderwijskundige inbedding.
Deze conclusies vormen een bevestiging van geleerde lessen uit de afgelopen jaren. Dat is niet erg, aangezien veel onderzoek naar de effecten van ICT in het onderwijs vaak gebaseerd is op kleinschalige en kortdurende pilots (zoals ook dit experiment, dat overigens een beschrijving van de evaluatiemethode ontbeert). Samen vormen deze onderzoeken een waardevolle kennisbasis.
Wat mij overigens ook opvalt in de rapportage, is dat leerlingen en leerkrachten zeer intensief gebruik maakten van nieuwe technologie. Zij gebruikten digitale middelen bepaald niet in de marge van het onderwijs (zoals wel vaak gebeurt). Dat zou ook wel eens een succesfacor van dit experiment kunnen zijn (ICT is effectief en efficiënt als je het niet alleen doordacht, maar ook intensief gebruikt) .
Het is overigens te hopen dat de leerkrachten en leerlingen in staat zijn gesteld om het gebruik van ICT binnen het onderwijs voort te zetten. Het zou anders zonde zijn van de energie en het geld. Op http://hetlerenvandetoekomst.nl/ is overigens veel meer informatie over dit project te vinden.
Nota bene: de opmaak van de rapportage is niet echt geschikt voor een iPad….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
nee dus: enthousiast gebruik: dat helpt!
Een voorwaarde voor succes is dat de gebruiker er mee om kan gaan. Als je ICT intensief inzet dan leer je er mee omgaan als trucje, als je enthousiast bent dan leer je er vanzelf mee omgaan en ontwikkel je jezelf beter, gevolg is intensieve inzet.
Beide werkt, maar enthousiast is beter. Waarmee niet gezegd is dat leerkrachten die geen enthousiasme hebben en het trucje niet doorkrijgen meteen slechte docenten zijn. Maar ze missen een heel handige tool waar hun klant (de leerling) wel om vraagt.
Vervang in onderstaand filmpje de baas voor de docent en voila, je ziet de vergelijking tussen nieuw leren en het nieuwe werken. dat is namelijk de plek waar onze leerlingen gaan werken.
@rvdtol en @leon laagwater: ik weet niet of wij elkaar goed begrijpen. Natuurlijk gaat het vooral om enthousiast gebruik. Maar volgens mij kan het best zo zijn dat het gebruik van ICT binnen het onderwijs effectief en efficiënt is als een substantieel deel van het onderwijs wordt verzorgd mbv ICT. Je leert een bepaalde applicatie immers ook pas goed gebruiken als je deze vaker gebruikt.
@leon laagwater: op welk filmpje doel je?