Instructie via een rap?

Maarten van Beek werkt als natuurkundeleraar binnen het voortgezet onderwijs. Op zijn blog schrijft hij over een discussie die hij heeft gehad met 4 havo over het nut van het LHC-project: het megaproject waarmee geprobeerd wordt de oerknal na te bootsen. Onderstaand filmpje heeft hij gebruikt binnen de les.


Maar ja, hoe vertel je dit in 4 HAVO zonder dat ze in slaap vallen op hun tafeltjes (of eronder)? Gelukkig hebben een paar jonge onderzoekers bij CERN een oplossing bedacht om voor de jeugd op een "aansprekende wijze" uit te leggen wat er in de LHC gebeurt:


Een erg leuke vorm, vind ik. Rappen spreekt een grote groep jongeren aan, en het is natuurlijk een vorm van verhalen vertellen. Je moet er uiteraard niet aan denken om heel vaak naar educatieve raps te moeten kijken en luisteren. En al helemaal niet als deze gemaakt zijn door docenten die normaliter niets met rappen hebben (gebrek aan authenticiteit is dodelijk bij jongeren). Maar af en toe, als afwisseling? Waarom niet?

Lees ook Karin Winter's blog post over de deeltjesversneller.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *