Inspiratiesessie Hoe kunnen nieuwe leertechnologieën een impuls geven aan trainingen?

Vandaag heb ik een inspiratiesessie verzorgd voor een groep trainers van Schouten en Nelissen. Centraal stond de vraag: hoe kan een goed doordacht gebruik van nieuwe technologieën een impuls geven aan de trainingen van Schouten & Nelissen?

ProConItHet accent lag op het gebruik van leertechnologieën tijdens trainingssessies, al kan een aantal van de behandelde leertechnologieën ook gebruikt worden bij de voorbereiding van bijeenkomsten (of na afloop).

We hebben vijf leertechnologieën behandeld, en één ‘handigheidje’ besproken (naar aanleiding van een vooraf gestelde vraag). Ik heb aan het eind enkele algemene tips gegeven. Een leertechnologie hoeft overigens niet specifiek voor leren ontwikkeld te zijn.

Bij elke leertechnologie zijn we ingegaan op:

  • De uitdaging (wat kun je ermee bereiken?)
  • Wat is het?
  • Hoe werkt het?
  • Demonstratie en oefenen

De behandelde leertechnologieën zijn:

  • TodaysMeet om bronnen te delen tijdens sessies en een grote groep deelnemers (ook ‘stille’ deelnemers) vragen te laten stellen tijdens een bijeenkomst. TodaysMeet heb ik vandaag zelf ook gebruikt. Ik ben ook ingegaan op de functie van een moderator en op de voordelen en nadelen van het tonen van de bijdragen op een scherm.
  • Mentimeter om voorkennis te activeren, te checken of deelnemers zich hebben voorbereid, ideeën te inventariseren, discussies te starten, meningen te peilen en ‘stille’ deelnemers bij de sessie te betrekken. Ik gebruik zelf Mentimeter Pro. Deze applicatie heeft een strakke en zakelijke uitstraling, je kunt je eigen logo gebruiken, per organisatie kun je vier accounts gebruiken (meer kost extra), je kunt verschillende vraagtypes (voor verschillende doelen) gebruiken, je kunt Mentimeter gebruiken bij grote groepen en je kunt presentaties met vragen hergebruiken.
  • ProConIt om deelnemers actief na te laten denken over een stelling en afwegingen te laten maken bij argumenten van een stelling. Opgemerkt werd overigens dat je je ervan bewust moet zijn dat de eerstgenoemde argumenten boven aan staan en dat mensen geneigd zijn om vooral naar de bovenste argumenten te kijken. Wijs deelnemers hierop.
  • Adobe Spark om deelnemers een artefact te laten maken, bijvoorbeeld als ijsbreker of als metafoor. Je kunt deze applicatie ook gebruiken voor creatieve verwerkingsopdrachten en digital storytelling. Via Adobe Spark kun je deelnemers een poster laten maken, een online verhaal of een video (bijvoorbeeld via foto’s). Als je gebruik maakt van de zoekfunctie, dan zoekt Adobe Spark naar foto’s met een Creative Commons-licentie. Gebruik overigens wel Engelstalige zoektermen.
  • Google Forms voor het maken van een online intakeformulier, een online evaluatieformulier of ten behoeve van het uitvoeren van een online review. Ik gebruik Google Forms bijvoorbeeld om deelnemers na te laten denken over de didactische waarde van bepaalde leertechnologieën.
  • Hoe kan ik een timer binnen mijn dia’s gebruiken zodat deelnemers tijdens opdrachten kunnen zien hoeveel tijd zij hebben? Hiervoor kun je timers downloaden (voor PowerPoint of Keynote), maar je kunt ook webbased timers in je presentatie inbedden met behulp van LiveSlides. Met behulp van deze toepassing -waar Willem Karssenberg ooit over geschreven heeft– kun je bovendien ook andere sites inbedden (denk aan YouTube, Vimeo of Mentimeter). Dit werkt niet altijd (plugin foutmelding bij Flash).

Aan het eind heb ik enkele algemene tips gegeven. Zo werkt het het meest handig als deelnemers -indien nodig- vooraf al een account aanmaken als zij een applicatie moeten gebruiken. Bij bovenstaande voorbeelden is dat voor Adobe Spark noodzakelijk. Verder heb ik onder meer gewezen op mijn typering van leertechnologieën en op Edshelf waar je tal van tools kunt vinden.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Hallo Wilfred,

    Zou het starten van een part-up (www.part-up.com) rondom het onderwerp van de training ook een manier zijn om voor- en achteraf meer uit de training te halen? Het afgelopen jaar ben ik actief geweest op Part-up en heb mede daardoor veel geleerd. Ik ben benieuwd naar jouw visie op het gebruik van Part-up als leerplatform.

    Met vriendelijke groet,

    Tim Ruijters

  2. Ik ken Part-uo niet. Zou ik me in moeten verdiepen. Je moet in elk geval zorgen voor een follow up van een training, en niet over gaan tot de orde van de dag.

  3. Interessante sessie! Hoe lang sta je dan stil per leertechnologie. Kan me voorstellen dat de ene leertechnologie ingewikkelder is dan de andere namelijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *