Binnen- of buitenschools aandacht besteden aan sociale media? (#in)

In Sociale media: leer het lekker zelf schrijft Communicatiemanagement en journalistiek studente Eline dat docenten binnen haar opleiding erg weinig weten van sociale media.'Sociale media' krijgen dan ook weinig aandacht binnen het curriculum van de opleiding.

Hooguit via gastcolleges die volgens haar leiden tot onvoldoende verdieping. Terwijl 80 procent van de afstudeerders Communicatiemanagement van de Hogeschool Utrecht te maken hebben met stagewerkzaamheden of een stageopdracht over social media.

Eline geeft daarom tips over hoe je meer kunt leren via sociale media.

Deze blogpost heeft mij aan het denken gezet:

  • Binnen elk curriculum moet je keuzes maken over wat wel en niet aan de orde komt.
  • Buitenschools, netwerkleren is een erg belangrijke vorm van leren.
  • Lerenden hoeven bepaalde onderdelen van een professie dus niet persé 'op school' te leren, mits netwerkleren maar wordt bevorderd en de leerresultaten hiervan worden betrokken bij de beoordeling.
  • Cruciaal is wel dat curriculumontwikkelaars en docenten wel up to date zijn op hun vakgebied. Sociale media maken dan deel uit van het vakgebied communicatiemanagement en journalistiek.
  • Onderdelen als 'hoe werken organisaties?' (onderwerp bij communicatiemanagement) kunnen natuurlijk ook buitenschools worden geleerd. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. 2 bekenden van een afdeling marketing, nog maar enkele jaren geleden aan Universiteit Tilburg afgestudeerd in communicatiewetenschappen, komen er nu ook achter dat tijdens hun opleiding er wel erg weinig aandacht was voor i zet en gebruik van digitale en social media. Kenden bijvoorbeeld Yammer nog niet, dachten nog in het verouderde concept van Intranet. Ik zou zeggen een groot tekort in hun opleiding dat ze daarin geen antenne meegekregen hebben voor de ontwikkelingen/ betekenis/mogelijkheden/rol/inzet van de nieuwe media.
    De opleiding in Tilburg valt onder ‘Letteren’. Zit daarin het probleem?

  2. @lpijls: mogelijk. De vraag is echter. Hoort het in het curriculum thuis, of moeten studenten/medewerkers gestimuleerd worden om expertise rond sociale media via netwerkleren te ontwikkelen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *