In de Verenigde Staten zoeken jongeren in toenemende mate naar alternatieven voor vervolgonderwijs, nu de kosten van dit vervolgonderwijs de pan uit reizen. Innovaties krijgen hierdoor wel een kans. Het is nog niet duidelijk of deze innovaties succes zullen hebben.
Volgens Annie Galvin Teich kwam tijdens de SXSW EDU een groep ‘missiegerichte, niet-traditionele’ leiders uit het hoger onderwijs bijeen om te praten over de kwestie dat studenten en hun families de waarde van een traditionele universitaire opleiding in twijfel trekken. De helft van de jongeren gelooft dat ze maatschappelijk kunnen slagen zonder een diploma, al vinden veel jongeren een diploma nog steeds noodzakelijk. Jongeren vragen zich af of er ook alternatieve manieren zijn om maatschappelijk te slagen. De aanleiding hiervoor is dat jongeren veel geld kwijt zijn om deel te nemen aan onderwijs, en omdat zij volgens de gesprekspartners twijfelen of het traditionele onderwijs wel past bij de eisen die de samenleving nu stelt.
Organisaties zoals Jobs for the Future, Outlier.org, ECMC Group en het Minerva Project ontwikkelen daarom alternatieve en innovatieve trajecten naar academische diploma’s en certificeringen die onder meer gebruik maken van aantrekkelijk online leren, andere curricula en loopbaanadvies.
De kosten zijn de grootste zorg voor toekomstige studenten, aangezien de kosten van onderwijs aanzienlijk hoger zijn dan de inflatie. Om dit aan te pakken richten organisaties zich op het creëren van aanbod met tastbare relaties tussen leerresultaten en rendement op de investering, zoals inzetbaarheid, betere banen en kostenefficiëntie. Er wordt ook gezocht naar een minder rigide systeem waarbij werken en leren beter gecombineerd kunnen worden. Dit moet vooral ten goede komen aan achtergestelde gemeenschappen.
Organisaties als het Minerva-project benadrukken hoe studenten kunnen leren en hun kennis kunnen toepassen in verschillende disciplines en contexten. Kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden zijn zeer gewild bij werkgevers en moeten deel uitmaken van het gesprek over rendement op investering.
Online leren kan volgens deze bijdrage de kosten van onderwijs reduceren. Voorwaarde is wel dat het om een betekenisvolle leerervaring gaat, en niet om het alleen bestuderen van online video’s. Tijdens COVID-19 hebben veel instellingen colleges gewoon online gezet, wat vaak geen echte leerervaring was. Er is dan ook behoefte aan professioneel leren voor docenten om impactvolle en boeiende online cursussen te creëren.
De belangrijkste conclusies van de discussie zijn volgens Galvin Teich de behoefte aan een betere verhouding tussen kosten en waarde in het hoger onderwijs, creatieve financieringsopties, samenwerking met innovatieve organisaties, geïntegreerde leer- en werkmodellen en een verschuiving in het bedrijfsmodel voor traditionele instellingen.
De aan de discussie deelnemende organisaties houden zich onder meer bezig met het bevorderen van samenwerking tussen onderwijsinstellingen en werkgevers, het aanbieden van kwalitatief goed en goedkoop online onderwijs, het ontwikkelen van innovatieve curricula waarin vaardigheden aan bod komen die vandaag de dag heel belangrijk worden gevonden, het bieden van financiële diensten en loopbaanadvies.
Mijn opmerkingen
Het is eigenlijk te triest voor woorden dat de verminderde toegankelijkheid van het onderwijs -vanwege de hoge kosten- de prikkel vormt voor innovatieve projecten, waarvan overigens moet blijken of ze leiden tot maatschappelijk succes (vergelijkbaar met dat van een diploma tot nu toe). Ik ben op zich voorstander van innovaties zoals in het artikel worden beschreven. De combinatie van leren en werken kan de persoonlijke ontwikkeling bijvoorbeeld ten goede komen. Werkervaringen kunnen bijvoorbeeld ook worden gebruikt als input voor leren. Deze combinatie is bijvoorbeeld ook van belang in het kader van een leven lang ontwikkelen. Online leren kan voor bepaalde doelgroepen voordelen hebben, bijvoorbeeld omdat zij daardoor minder hoeven te reizen en leren, gezin en werk beter kunnen combineren. Ook is het belangrijk om curricula up te date te houden en te screenen of belangrijke bekwaamheden daarin voldoende aan bod komen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie