Vanmiddag heb ik een sessie verzorgd over innovaties op het gebied van technology enhanced learning tijdens het Inspiration Event van Elevate (voor partners en relaties) . Daarbij ben ik op verzoek vooral ingegaan op het gebruik van chatbots voor leren, opleiden en onderwijs.
Ik heb met de aanwezigen eerst kort stilgestaan bij de geschiedenis van e-learning. Ik heb hen via Mentimeter gevraagd wanneer zij de eerste drie ervaringen met e-learning hebben opgedaan en in welke mate zij daarover tevreden waren.
Daarbij viel op dat deelnemers relatief laat de eerste keer hebben deelgenomen aan e-learning (meerderheid na 2009) en dat men over de eerste keer het meest tevreden was. Dit laatste spoort met mijn ervaring.
Mijn eerste ervaring was in januari 1997. Ik was zeer tevreden, maar moet hier achteraf erg om lachen. Communicatie met de Amerikaanse docente vond via e-mail plaats. Ik had echter voor het eerst in mijn leven online contact met een docente in Californië. Ik heb hierover destijds twee artikelen geschreven (hier en hier).
Dit enthousiasme is m.i. vooral te verklaren uit het ‘novelty effect’.
Ik heb vanmiddag aangegeven dat e-learning zich sinds die tijd sterk heeft ontwikkeld. Het gaat niet alleen meer om online modules of andere vormen van content.
Clive Shepherd (2013) onderscheidt bijvoorbeeld vijf typen e-learning:
- Zelfstudie lessen (die meestal worden geassocieerd met e-learning; er zijn mensen die spreken over “de e-learning(s)” als zij het over zelfstudie lessen hebben).
- Virtual classrooms.
- Simulaties en virtuele werelden (waartoe ook serious games behoren).
- Online bronnen raadplegen (bijvoorbeeld via zoekmachines).
- Online samenwerken (in communities of netwerken).
Het feit dat de aard van e-learning is verbreed, is eigenlijk de eerste belangrijke innovatie. Andere innovaties, waar ik op ben ingegaan, zijn:
- ICT wordt gebruikt voor tal van vormen van leren (werkplek leren, het verwerken van informatie, coaching, cursussen/trainingen en reflectie). Ik heb de aanwezigen gevraagd voor welke van deze vormen zij leertechnologie gebruiken. Opleiden, cursussen en trainingen scoorden daarbij verreweg het hoogste.
- Microlearning (in zeer korte tijd te bestuderen en verwerken beknopte eenheden content).
- Virtual reality.
- De opkomst van learning experience platforms (LXP).
- Meer flexibel, gepersonaliseerd, leren (mede mogelijk gemaakt dankzij adaptieve technologie).
Daarna ben ik ingegaan op de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) voor leren, opleiden en onderwijs. Van de verschillende toepassingsmogelijkheden heb ik chatbots meer uitgebreid toegelicht. Ik heb voorbeelden laten zien, ben ingegaan op toepassingen, voordelen en nadelen.
Aan het eind heb ik de aanwezigen gevraagd of zij een eenvoudige dialoog over leren met een chatbot zouden willen voeren. Van de aanwezigen wilden ongeveer 90% dat zeker of waarschijnlijk wel.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie