Innovaties leiden binnen onderwijs niet tot systeemveranderingen

Technologische vernieuwingen, zoals social software, bieden nieuwe mogelijkheden voor het creëren van leeromgevingen die niet docent-gecentreerd zijn,  of zelfs de grenzen van instituties kunnen doorbreken. Toch zijn daadwerkelijke systeemveranderingen tot dusver uitgebleven. Dat stelt George Siemens in het paper
New structures and spaces of learning: The systemic impact of connective knowledge, connectivism, and networked learning.

Siemens schrijft onder meer dat menig technologische ontwikkeling er lang over heeft gedaan voor dat sprake was van een daadwerkelijke verandering van het onderwijs. Verder stelt hij dat vandaag de dag anders tegen kennis wordt aangekeken:


Knowledge – the core product and source of engagement in education – has become increasingly fluid (Downes, 2006; Siemens, 2006). The world of expert, clearly-defined, and well-organized knowledge formed by ancient philosophers and deciphered by subsequent thinkers, has today given way to continual flux.

Dit zou gevolgen moeten hebben voor het onderwijssysteem. Maar tot nu toe is dat niet of nauwelijks het geval. Siemens probeert dat in dit paper te verklaren vanuit verschillende theorieën, onder meer over veranderingen. Daarnaast legt hij ook een relatie met de opvattingen van Ivan Illich en Paulo Freire, die een jaar of veertig geleden ook al pleiten voor systeemveranderingen in het onderwijs. Deze denkers beschikten echter niet over technologieën die ander onderwijs mogelijk konden maken.

Siemens sluit zijn paper af met de beschrijving van een model voor een toekomstig onderwijssysteem, dat de lerende daadwerkelijk centraal stelt. Dit model wijkt sterk af van het huidige systeem. Veel aspecten van het onderwijs zullen tegelijkertijd aangepakt moeten worden (accreditatie, curriculum, wijze van lesgeven, financiering).

Deze complexe transformatie bevat veel onzekerheden voor bestaande organisaties en belanghebbenden (docenten, lerenden, leidinggevenden). Dat is wat mij betreft een belangrijke reden voor de trage adopttie van diverse vernieuwingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *