Innovaties: het bewandelen van onbekend terrein via een bochtige weg (#in)

Innoveren is een boeiend proces. Volgens Rob Spencer is een innovatie alles wat nieuw en bruikbaar is (dus niet alleen nieuw). Innovatie bestaat volgens hem uit drie elementen:

  1. Inspiratie (visiegedreven, lange termijngericht).
  2. Uitvinding (invention): een prototype wordt ontwikkeld, voordat het grootschalig wordt ingevoerd (kun je van een 'dienst' ook een prototype ontwikkelen, of deze hooguit op kleine schaal toepassen?).
  3. Implementatie (een complex, langdurig en kostbaar proces).

Je hebt diverse vormen van innoveren, zoals radicale versus incrementele innovaties. Er komt ook -zoals Spencer aangeeft- veel bij kijken: strategie, processen, leiderschap, cultuur, structuren, technologie, menselijk gedrag, politieke verhoudingen, verbouwen terwijl de winkel open is….

Een voorbeeld van politieke verhoudingen, dat zich uit in menselijk gedrag, zijn vragen die gesteld worden tijdens een innovatie. Volgens Tony Golsby-Smith vormen de volgende drie vragen een garantie voor het om zeep helpen van innovaties:

  • Wat is de return on investment van dit project? Een dergelijke vraag kan alleen maar tot slagen in de lucht leiden, omdat je dat niet weet.
  • Kun je je casus bewijzen, onder meer met harde gegevens? Hierdoor gaat een innovatieteam zich vooral met verkeerde dingen bezig houden, stelt Golsby-Smith. In zijn blogpost focust hij op innovaties binnen bedrijven, maar ziet u de parallel met het pleidooi voor evidence-based onderwijs?
  • Haal je je mijlpalen?

    Milestones suit a construction project where you know what you are going to build, but they are inappropriate for an innovation or learning project.

    (Dit is afhankelijk van de aard van de mijlpalen, lijkt me)

Bij innovaties bewandel je volgens de auteur een onbekend terrein via een bochtige weg:

You have to be comfortable with "We're not sure yet."

Betere vragen zijn volgens de auteur:

  • Welke harde en zachte bekwaamheden ontwikkel je door dit te doen?
  • Welke waarde creëer je voor je belanghebbenden?
  • Wat leer je?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *