Innovatie van het business model van het hoger onderwijs

Business modellen zijn niet alleen relevant voor bedrijven. Onderwijsinstellingen zullen zichzelf ook opnieuw moeten uitvinden. Vernieuwing van het business model is daarbij een belangrijke stap.

De bijdrage Business Model Innovation: A Blueprint for Higher Education is al enkele weken oud. Christine Flanagan beschrijft hierin dat het noodzakelijk is voor bestuurders binnen het hoger onderwijs om na te denken over en te experimenteren met nieuwe business modellen.

Business modellen zijn niet alleen relevant voor commerciële organisaties:

A business model is an organization’s blueprint for creating, delivering, and capturing value and for generating the revenue needed to cover costs, reward stakeholders, and reinvest funds in order to remain competitive.

Flanagan pleit ervoor dat bestuurders een plek zoeken of creëren waarzij een innovatietheorie kunnen toepassen in een veilige, beheersbare en ‘real-world’ omgeving. Daarbij waarschuwt zij onder meer voor kannibalisme (het nieuwe initiatief holt de moederorganisatie uit).

Toch zouden bestuurders niet moeten schromen om verantwoordelijkheid af te staan aan een autonome organisatie met eigen kanalen, leveranciers en diensten. Deze organisatie moet er dan op gericht zijn om netwerken van individuen en organisaties te zien en te creëren. Apple is daar een voorbeeld van. Dit bedrijf werkt nauw samen met andere hardware en software leveranciers, platenlabels en artiesten.

Network innovations connect rather than create value.

Volgens Flanagan zouden instellingen voor hoger onderwijs daartoe een aantal stappen moeten zetten:

  1. De juiste mensen erbij betrekken, en buiten de bestaande kennisbasis denken.
  2. Denk over de grenzen heen. Kijk wat je kunt leren van ideeën die in een andere context aanslaan.
  3. Omarm de zone waarin je je als organisatie eigenlijk niet comfortabel voelt.
  4. Denk groot, start klein en schaal snel op.

Christine Flanagan pleit er zelfs voor om studenten actief te laten participeren in het proces:

What if instead of designing a new model based on a deep understanding of the student experience, we give the innovation keys directly to students and support them in the design, prototyping, and testing of new models?

Op beperkte schaal wordt dergelijk participatief ontwerp al toegepast, schrijft zij.

This way of thinking can be a stumbling block for many in higher education—especially for those with analytically-geared minds that prefer probabilities over possibilities, statistics over instincts, and algorithms over mysteries. But through participatory design, meaningful partnerships are created between implementer and user, teacher and student, administrator and teacher—partnerships in which everyone takes responsibility for the success of the challenge. This is an easily replicable model for institutional innovation.

Een interessante benadering. Het is overigens de vraag of studenten altijd de prikkels voor vernieuwing vormen. Als je de analogie van Apple doortrekt, moet je constateren dat klanten van Apple juist erg weinig betrokken worden bij innovaties. In de indrukwekkende biografie van Walter Isaacson zegt Jobs zelfs:

People don’t know what they want until you show it to them. That’s why I never rely on market research. Our task is to read things that are not yet on the page.

Maar waar het wel om gaat is dat instellingen voor hoger onderwijs in tijden

  • waarin de druk om goedkoper diensten te verlenen toeneemt,
  • massive open online courses de gevestigde orde zenuwachtig maken,
  • en onderlinge concurrentie toeneemt,

durven zichzelf opnieuw uit te vinden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Studenten EN degenen die het moeten doen betrekken lijkt me voor HBO van groot belang, wij doen dat door enerzijds vraagsturing en aderzijds stimuleren en enthousiastmeren vanuit de adviseurs/experts. Deze laatste groep staat niet op afstand maar is daadwerkelijk (fysiek) aanwezig, op de plek waar het gebeurd. De laatste alinea met constateringen vind ik vooral op de OU van toepassing.
    En inderdaad groot denken en klein beginnen, daarmee valt MOOC even af, toch? En hoe doe je zoiets met Learning Analytics?

  2. Hoi Ruben,

    De essentie van het business model vraagstuk in het HO zit mijn inziens in het verschil tussen ‘algemeen’ onderwijs dat nu al door de massa wordt gemaakt (bv een klas statistiek) en gespecialiseerde opleidingen.
    Statistiek wordt op bijna elke universiteit gegeven, waarom zou je die als hoger onderwijs instelling zelf nog gaan geven? Pluk hem lekker (goedkoop) van het web bij de beste instelling ter wereld en concentreer je op het aanbieden van content die niet zo makkelijk te vinden is of specialiseer je in de fysieke begeleiding die voor veel studenten van groot belang zal blijven.
    Een ‘gratis’ MOOC van MIT (via edX) zou het statistiek-vak eenvoudig kunnen vervangen gelet op de kwaliteit die een edX-vak biedt ten opzichte van de massacolleges die nu op onze instellingen worden gegeven. Moet MIT alleen nog even statistiek gaan aanbieden.

    Wat nu als een Nederlandse hoger onderwijsinstelling haar Bachelor opleidingen (met veel massa vakken) waar mogelijk volledig zou laten bestaan uit vakken op edX en dan zichzelf specialiseert in de begeleiding? Er van uitgaande dat edX doorontwikkelt en deze vakken beschikbaar komen. is dat ondenkbaar? Het zou in ieder geval een totaal ander business model zijn.

    En het gebeurt al… enkele van de Texas University instellingen gaan al een deel van hun aanbod vervangen voor edX vakken.

    Als ik nog studeerde, dan wist ik het wel… liever een inspirerend edX vak volgen bij MIT of Harvard dan weer uren in een saai college zitten… was er maar zo’n universiteit of HBO geweest.

  3. Deze opvatting hoor je vaker. Richt je met MOOC’s op aanbod waarop je je als onderwijsinstelling niet kunt onderscheiden van de rest, werk daarin samen. Of gebruik juist de generieke content van Amerikaanse instellingen.

  4. De laatste alinea met constateringen lijkt me niet alleen op de OU van toepassing. Het hele HO krijgt daarmee te maken. En MOOC’s vallen niet even al als je klein kunt beginnen. Vooral niet als je snel gaat opschalen. Learning analytics zijn belangrijk als input voor reflectie op het aanbod, en dergelijke.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *