Innovatie is een klus klaren #cvimc

In ronde twee van het CvI-conferentie heb ik een keynote van Frans Nauta bijgewoond, die o.a. betrokken is geweest bij het innovatieplatform. Hij verzorgt onder meer innovatietrainingen voor Franklin Covey. Nauta ging onder meer op factoren die innovaties tot een succes kunnen maken.

Hij kent het MBO niet en was benieuwd naar de grootste behoefte aan innovatie binnen het mbo. Wat gaat er daarbij goed en wat mis? Over die vragen hebben we nagedacht. Daar kwamen heel verschillende antwoorden op (veronderstelde noodzaak om te personaliseren, lerenden voorbereiden op de wereld van morgen, meer vraaggericht werken, etc).

Volgens Nauta is er best veel veranderd in het mbo, en ook ten goede. Niet alles gaat echter goed. Zo moet je meer doen, met minder. Daarnaast moet samen innoveren met marktpartijen beter. Verder belemmeren veel systemen innovaties.

Nauta liet vervolgens meerdere definities van innovatie zien. Ook liet hij een aantal soorten innovaties de revue passeren (product, proces, business model, disruptief, radicaal, incrementeel). Zeggen disruptief te zijn, betekent nog niet dat je disruptief bent. Bij overheidsgefinancierde sectoren komt dat eigenlijk niet voor.

Volgens Nauta houden sommige mensen wel degelijk van veranderen. Tesla gebruikt early adopters die de early majority overtuigen. Hij stelde daarbij dat ‘laggards’ niet dom zijn. Zij besparen zichzelf een hoop ellende. Innovators en early adopters hebben het vaak zwaar in de organisatie. Als je er te veel van hebt, dan is het niet leuk (chaos). Te weinig is ook niet goed (te star). Managers moeten nerds, en visionairen in gesprek brengen met pragmatici en conservatieven. Tussen die twee groepen gaat het vaak mis (Valley of Death). Je moet zorgen dat de ideeën van de nerds/visionairen goed worden ingebed.

De beste ideeën winnen echter niet. Zo heb je betere toetsenborden dan het QWERTY-toetsenbord. Het alternatief voor de QWERTY-layout voldoet niet aan vijf succesfactoren voor succesvolle innovaties:

  1. Beter dan het andere (comparative advantage).
  2. Compatibel met bestaande oplossingen.
  3. Complexiteit (o.a. van de supply chain; je wilt geen grotere voorraden toetsenborden).
  4. Testbaarheid. Heb je een leertijd beschikbaar? Leren typenvia een ander type toetsenbord kost veel tijd.
  5. Zichtbaarheid. We kijken nooit naar zichtbaarheid.

Als je met innovatie bezig bent, moet je in staat zijn dat je deze factoren kunt managen.

Nauta pleitte er ook voor om innovatie van hun mythische karakter nodig. Je hebt geen Steve Jobs, Coco Chanel of Elon Musk nodig om te veranderen. Bas Ording en andere Apple-medewerkers zijn verantwoordelijk voor de interface van de iPhone. Later is het committent van het management gekomen. Zorg als leidinggevende dat een stuk of vijf innovatieve ideeën tot groei komen. 99% van de energie moet in dagelijks werk gaan zitten, 1% in innovatie.

Een Amerikaanse MBO-instelling heeft bijvoorbeeld alles geoptimaliseerd om een groep volwassenen te bereiken. Innovatie is een klus klaren. Jobs to be done. Het gaat om de klus, niet om het product. Jobs to be done maken innovaties voorspelbaar. Dat maakt het noodzakelijk om te luisteren en goed te kijken.:

  • Wat is ongebruikelijk gebruik? Denk aan een tafel als plek om te zitten.
  • Negatieve taken (geen zin, maar moet je doen; dat is een markt voor innovatie).
  • Zoek naar workarounds.
  • Waar is een vraag, maar nog geen product (non-consumptie).

Deze aspecten kunnen tot innovaties leiden. Praat daarover met mensen.

Wat bevordert innovaties?

  • Genoeg geworstel met het bestaande kan leiden tot innovaties.
  • Nieuwe oplossingen die meerwaarde hebben.

Die spanning of een nieuwe oplossing fijn is, belemmert innovatie. Net als de gewoonte van de huidige situatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *