Innovatie, doorzettingsvermogen en creativiteit bij effectief ondernemerschap (#in)

Enkele weken geleden won ik, zonder bewust aan een prijsvraag mee te doen, het boek 'Ervaringen van een serial entrepeneur' van Michiel Muller (iemand op Twitter volgen levert al snel wat op). Muller – één van de keynotesprekers van de Onderwijsdagen – beschrijft hierin zijn visie op effectief ondernemerschap. Met Tango, Route Mobiel en 'Bieden en Wonen' heeft hij samen met zijn zakenpartner Marc Schröder laten zien in te kunnen breken op consumentenmarkten waar sprake was van ingesleten, aanbodgestuurde, patronen. Sleutelwoorden daarbij zijn innovatie van diensten, een strategie die gestoeld is op grondige analyses, veel duwkracht en creativiteit.

Het kort en bondig geschreven boek bestaat – behalve de inleiding, het nawoord en de literatuurlijst – uit zeven hoofdstukken, die rijk geïllustreerd worden met voorbeelden en afgesloten worden met tips:

  1. Concretiseer je droom. Over het belang van verbeelding en ondernemerschap om tot concretisering van dromen te komen. Langdurig bestaande fricties tussen vraag en aanbod bieden mogelijkheden voor ondernemerschap.
  2. Doe het en doe het goed. Over het belang van goede timing, die deels gebaseerd is op marktonderzoek en deels op je onderbuikgevoel. Over datgene, wat je weet omzetten in wat je doet.
  3. Doe het anders. Over het creëren van nieuwe markten en nieuwe aanpakken. Je maakt het pad terwijl je loopt. Kernbegrippen zijn dan voortschrijdend inzicht, leren en flexibiliteit. Anders denken is daarvoor ook nodig.
  4. Doe het samen en regel het goed. Betrouwbare, deskundige, partners zijn essentieel. Een goed netwerk is dus van groot belang. Wees ook open, eerlijk, integer, en luister.
  5. Luister naar je klanten. Gebruik de feedback uit de markt. Probeer verschillende vormen van feedback op waarde te schatten. Speel in op veranderingen op de markt. Houd voeling met de buitenwereld. Reageer snel en adequaat.
  6. Houd je focus op de businesscase. Ga uit van je eigen kracht en houdt het initiatief. Geef niet op maar stuur wel bij.
  7. Vier het. Sta stil bij je successen. Je creëert er ook saamhorigheid mee. Vieren is ook aandacht geven.

Al met al een gemakkelijk te verstouwen boek, dat nogal on-Nederlands aandoet. Nuchtere Nederlanders uit de non-profit sector zullen zich wellicht storen aan de juichende succesverhalen, de liberale "succes is een keuze"-sfeer en de voor de hand liggende geleerde lessen. Maar anderzijds heeft Muller wel drie innovatieve concepten met succes uit de grond gestampt, en is menigeen niet in staat 'open deur-management' toe te passen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *