Ik maak me eerlijk gezegd niet erg druk over de zogenaamde "information-overload" (of "interaction-overload"). Natuurlijk: ik voel me ook ongemakkelijk als ik na de Online Educa Berlijn geconfronteerd wordt met meer dan 1600 ongelezen berichten in mijn feedreader. Maar dankzij het gebruik van social software heb ik geleerd informatie snel te scannen, te selecteren (patronen herkennen), te bewaren en te delen. Bovendien heb ik er veel aan, en kost het me daarom relatief weinig.
Tom Davenport maakt zich om andere redenen niet druk om de massa's informatie. Hij denkt dat we eigenlijk niet zonder information-overload willen:
- We zijn bang om interessant nieuws te missen, of een boeiende aanbieding.
Every new communication offers the frisson of a possible life-changing information event, though it seldom delivers on the promise.
We zijn dus geen "aandachtsjunkie", maar "informatie-junkie". - Er is sprake van "informatie inertie". Een soort lamlendigheid in het omgaan met informatie, dus.
- Wij verspillen onze aandacht, hechten onvoldoende waarde aan aandacht.
De eerste reden herken ik, de tweede reden een beetje (bij sommige nieuwsbrieven neem ik ook niet de moeite om me af te melden, maar klik ik meteen op de Mac-equivalent van Delete). Davenport's derde reden herken ik helemaal niet. Juist door mijn aandacht te focussen, kan ik massa's informatie hanteerbaar maken.
Wat wel tijd kost, is communicatie. Vragen beantwoorden, reageren op verzoeken. Dat soort werk. Ik kan slecht niet reageren. Maar aan de andere kant: sociale contacten leveren ook veel op (wederkerigheid is belangrijk).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
We hebben niet last van information-overload, maar van filter failure. De hoeveelheid informatie is een gegeven, maar de tools en methoden om deze informatie te filteren, rubriceren, scannen, bewaren en terughalen, daar schort het vaak aan.
Ik denk dat het juist zaak is mensen te leren zoeken, selecteren, filteren, bewaren en terughalen. Hier kan bijvoorbeeld methodiek van Getting Things Done aardig hulp bij bieden. Zodra er een stukje informatie ‘binnenkomt’ bepaald je als wat je ermee doet:
– Kan je er een actie op ondernemen?
– Is het voor jou bestemd?
– Heb je het later nog nodig?
– Kan je de actie delegeren?
– Moet je het archiveren?
Hieruit volgende dan weer een aantal andere filtervragen waarna je al je ‘information’ netjes hebt verwerkt op een manier dat het voor het doel dat erbij hoort beschikbaar is.
Daarnaast, als je gaat kijken naar middelen, bieden tools zoals Evernote en Yahoo Pipes geweldige mogelijkheden als het gaat om informatie ophalen, filteren en bewaren.
@Mischa Coster: filter failure is een mooie typering. Dat bedoel ik met informatie selecteren. Bij mij werkt een combinatie van RSS-feeds en Delicious daarbij goed.