Wanneer kun je spreken van een succesvolle community? Volgens Nancy White moet je daarbij vooral kijken naar mechanismes en gelegenheden om te participeren, en naar de daadwerkelijke participatie.
Nancy White geeft vaker ‘rondleidingen’ langs voorbeelden van succesvolle communities. In Virtual Tours of Online Communities as Learning Journeys geeft zij enkele voorbeelden, formuleert zij reflectieve vragen die kunnen helpen bij het observeren van communities en verwijs zij naar bronnen.
Het meest interessante zijn wat mij betreft de indicatoren voor een succesvolle community.
- Bewijs voor mechanismes en gelegenheden voor leden van een community om te participeren (beschikbaarheid en gelegenheid). Hiertoe behoren soorten interactiemogelijkheden (zoals blogs, reactiemogelijkheden en ‘ratings‘), de mogelijkheid om publiek of privé te publiceren en helderheid over hoe leden weten hoe deze mechanismes werken.
- Bewijs voor participatie. Hiertoe behoren gekwantificeerde activiteiten (zoals aantallen reacties), de kwaliteit van interacties (zoals zenden versus daadwerkelijke interacties met vaak een reflectief karakter), recentheid/actualiteit en het aantal deelnemers.
Zij stelt ook dat het doel van een organisatie de ‘driver‘ van de community moet zijn. Bovenstaande indicatoren moeten dus gerelateerd worden aan de missie of het doel van de community.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie