Impressie ECER 2004: ICT en taalgebruik

Onlangs ben ik naar de ECER geweest: de European Conference on Educational Research.
Ik wil in delen een impressie geven van een aantal sessies over e-learning, die ik heb bijgewoond.

Eén papersessie was nogal conceptueel van aard. Twee Noorse onderzoekers hebben bijvoorbeeld een groot aantal artikelen geanalyseerd en gekeken naar de dominantie van de termen "teaching" en "learning". De achterliggende gedachte is dat "teaching" hoort bij een behaviouristisch onderwijsparadigma, terwijl "learning" past bij het sociaal-constructivisme. Uit deze analyse blijkt dat "learning" halverwege de jaren tachtig dominant wordt, als je de termen combineert met de term "computer". Als je "teaching" en "learning" combineert met "classroom", dan domineert "learning" pas vanaf de jaren negentig. Zij concluderen daarom dat ICT een belangrijke factor is in het ontstaan van een nieuwe taal binnen het onderwijs. Overigens gaf de voormalige Engelse premier Winston Churchill al lang geleden aan: "Personally, I am always ready to learn, allthough I do not always like being taught."
In deze zelfde sessie ging Mart Laanpere uit Estland in op de invloed van onderwijswetenschappen op andere vakgebieden. Volgens hem importeren onderwijswetenschappen meer terminologie van andere wetenschappen dan ze exporteert. Volgens Laanpere is dat een slecht teken (in de economie moet export immers groter zijn dan import).
E-learning biedt een kans, aldus Laanpere, om onze taal naar andere vakgebieden te exporteren.
Laanpere ging ook nog kort in op de vraag of elektronische leeromgevingen onderwijskundig gezien neutraal zijn. Hij citeerde een zekere Friese die stelt: "Applications that are truly pedagogically neutral cannot be pedagogically relevant."

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *