Impressie ECER 2004: gebruik elektronische leeromgeving in het Portugese hoger onderwijs

Onlangs ben ik naar de ECER geweest: de European Conference on Educational Research.
Ik wil in delen een impressie geven van een aantal sessies over e-learning, die ik heb bijgewoond.

Eén van de sessies was een papersessie over web-based learning environments.
Tijdens deze sessie presenteerde een Finse onderzoeker result van een onderzoek baar het gebruik van de Intelligent Questionnaire Platform: een vragenlijst waarmee studenten inzicht krijgen in hoe ze leren en welke studievaardigheden ze kunnen ontwikkelen: http://www.edu.helsinki.fi/iqform/default_eng.htm. Uit dit onderzoek blijkt dat “to become self regulated we need guidance and tools”. Tijdens de discussie pleitte men voor het geleidelijk aan afbouwen van die begeleiding (“scaffolding”). Opvallend was ook dat middelen die zelfregulatie bevorderen het beste werken bij studenten die dat al redelijk kunnen.
Onderzoekers van de Universiteit van Aveiro (Portugal) hadden een positief verhaal over het gebruik van een elektronische leeromgeving binnen het hoger onderwijs. Studenten bezochten de universiteit twee keer per week, de overige contacten vonden online plaats. Dat stimuleerde onderlinge online communicatie. Uit de evaluatie bleek dat de motivatie van studenten positief werd beïnvloed door het gebruik van de elektronische leeromgeving. De leerresultaten waren ook positief. De onderzoekster durfde zelfs de stelling aan dat de leerresultaten beter waren dan voorheen. Ze kon dit (uiteraard) moeilijk hard maken, maar vond de kwalitatief goede feedback van studenten illustratief hiervoor.
Het was een vrij “basic” en bekend verhaal. Het komt vaak voor dat studenten erg gemotiveerd zijn als ze voor het eerst gebruik maken van een elektronische leeromgeving (zoals hier het geval was). Als een elektronische leeromgeving “normaal” is geworden binnen het curriculum, dan verdwijnt die motiverende factor. Bovendien is het bekend dat studenten het prettig vinden online te kunnen communiceren, als men niet in staat is elkaar vaak fysiek te ontmoeten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *