Na de lunch heb ik tijdens de CRWO-conferentie een werkatelier bijgewoond waarin een complexe innovatie bij de Hogeschool Zuyd centraal stond. Frits Simon is sinds september 2004 directeur van de faculteit ICT van deze school. Hij heeft de opdracht om in 2008 vraaggestuurd onderwijs in te voeren. Simon schetste deze authentieke casus op een heel open manier. Vervolgens mochten de aanwezige adviseurs zich buigen over de vraag welke interventies op welk niveau wenselijk zouden zijn.
Een erg leuke aanpak. Omdat de casus erg actueel is -het was ook geen nep-casus- en Simon erg eerlijk was in de situatieschets (zichzelf daarbij ook niet sparend). De aanwezige adviseurs dachten actief na over de casus en formuleerden een aantal interventies, die zouden moeten passen bij de "mindset"van Simon, zoals:
- laat externen (zoals het regionale bedrijfsleven) bijdragen leveren om de noodzaak van vraagsturing helder te maken
- stel je ambities bij en communiceer dat met je CvB
- laat projectgroepen (er waren er vijf) presenteren aan anderen wat ze al hebben gedaan (successen) en laat hen anderen betrekken bij het bespreken van dilemma’s
- gedraag jezelf als opdrachtgever (en niet als een soort super-projectleider).
Volgens mij zou het een goede manier zijn om vaker met een kleine groep adviseurs dergelijke casussen "bij de kop" te pakken.
Al met al heb ik het zinvolle conferentie gevonden. Ze hadden ook nog een "open space", maar de organisatie had deze activiteit vrijblijvend ingevuld. Volgens mij is daar daarom geen gebruik van gemaakt (of nauwelijks).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie