Impressie workshop Voorprogrammeren #snrd12

Hoe kun je voorprogrammeren gebruiken om studenten beter te laten studeren? Die vraag stond centraal in een workshop van Christiaan van ’t Hof, die ik tijdens de SURFnet Relatiedagen heb gevolgd.

Van ’t Hof startte met een korte samenvatting van zijn presentatie, waarbij hij nog inging op het voorprogrammeren binnen LinkedIn en Google Plus. Hij gebruikte de theorie van B.J. Foog over ‘persuasive technology‘. Je kunt technologie gebruiken om mensen iets te laten doen. Foog onderscheidt daarbij een aantal strategieën:

  • Reductie, filteren.
  • Tunnelen door reducties aan elkaar te koppelen.
  • Op maat maken, door middel van profielen.
  • Suggesties doen, op basis van profielen. Je moet dan de interface menselijker maken door bijv. te werken met foto’s van gebruiken.
  • Zelfmonitoring, bijvoorbeeld door aan te geven wat de voortgang van een gebruiker is (o.a. volledigheid van een profiel).
  • Surveilance (volgen van gebruikers).
  • Conditionering (Foursquare stimuleert inchecken).

We zijn vervolgens in drie groepen een interface gaan ontwikkelen voor omgevingen voor studenten.

Doel van de applicatie van onze groep

Hoe kun je de prestaties van studenten verbeteren?

  • Uitdagen
  • Coachen
  • Peer feedback
  • Sociale verbondenheid
  • Zelfreflectie
We zijn met coachen begonnen. Er zou een ruilbank (Bra1nXCh@nge) ontwikkeld kunnen worden waarmee studenten aan elkaar gekoppeld kunnen worden, en zichtbaar kan worden wat iemands deskundigheid en interesses zijn:
  • Profiel van de deelnemer, waarbij de student zelf kan aangeven wie wat mag zien.
  • Je vult je je expertise in, je interesses en je adresgegevens. Niet alleen ‘schoolkennis’. Mensen raken vaak via interesses en hobbies aan elkaar verbonden.
  • Automatische koppeling met cijferadministratie.
  • Ruimte om ondersteuningsvragen te stellen.
  • Verdiende punten.
  • Jij krijgt meer punten als degene die jij helpt beter gaan presteren.
  • Status binnen de ruilbank (van meester tot slaaf). Deze status wordt bepaald door de waardering die je binnen de ruilbank krijgt.
  • Kracht van jouw netwerk (expertisecategorieën zichtbaar maken).
  • Ontvangers van feedback kunnen raten (kwantitatief en kwalitatief).
  • Via augmented reality en mobiele technologie wordt zichtbaar gemaakt of expertise in je omgeving aanwezig is.
Vervolgens zijn we een interface gaan ontwerpen, en de drie interfaces gaan presenteren. Wat gaan studenten doen om deze systemen te ondergraven? Studenten proberen wellicht zichzelf beter voor te doen dan ze zijn, om vervolgens de functie van zo’n systeem te ondergraven. Veel bereiken, met zo min mogelijk inspanningen. De vraag hierbij is echter of eerlijkheid niet het langst duurt.

Een leuke manier om met principes van voorprogrammeren te stoeien.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *