Hoe kun je voorprogrammeren gebruiken om studenten beter te laten studeren? Die vraag stond centraal in een workshop van Christiaan van ’t Hof, die ik tijdens de SURFnet Relatiedagen heb gevolgd.
Van ’t Hof startte met een korte samenvatting van zijn presentatie, waarbij hij nog inging op het voorprogrammeren binnen LinkedIn en Google Plus. Hij gebruikte de theorie van B.J. Foog over ‘persuasive technology‘. Je kunt technologie gebruiken om mensen iets te laten doen. Foog onderscheidt daarbij een aantal strategieën:
- Reductie, filteren.
- Tunnelen door reducties aan elkaar te koppelen.
- Op maat maken, door middel van profielen.
- Suggesties doen, op basis van profielen. Je moet dan de interface menselijker maken door bijv. te werken met foto’s van gebruiken.
- Zelfmonitoring, bijvoorbeeld door aan te geven wat de voortgang van een gebruiker is (o.a. volledigheid van een profiel).
- Surveilance (volgen van gebruikers).
- Conditionering (Foursquare stimuleert inchecken).
We zijn vervolgens in drie groepen een interface gaan ontwikkelen voor omgevingen voor studenten.
Doel van de applicatie van onze groep
Hoe kun je de prestaties van studenten verbeteren?
- Uitdagen
- Coachen
- Peer feedback
- Sociale verbondenheid
- Zelfreflectie
- Profiel van de deelnemer, waarbij de student zelf kan aangeven wie wat mag zien.
- Je vult je je expertise in, je interesses en je adresgegevens. Niet alleen ‘schoolkennis’. Mensen raken vaak via interesses en hobbies aan elkaar verbonden.
- Automatische koppeling met cijferadministratie.
- Ruimte om ondersteuningsvragen te stellen.
- Verdiende punten.
- Jij krijgt meer punten als degene die jij helpt beter gaan presteren.
- Status binnen de ruilbank (van meester tot slaaf). Deze status wordt bepaald door de waardering die je binnen de ruilbank krijgt.
- Kracht van jouw netwerk (expertisecategorieën zichtbaar maken).
- Ontvangers van feedback kunnen raten (kwantitatief en kwalitatief).
- Via augmented reality en mobiele technologie wordt zichtbaar gemaakt of expertise in je omgeving aanwezig is.
Een leuke manier om met principes van voorprogrammeren te stoeien.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie