Ik ben vandaag naar de 16de themaconferentie van ROC-i-partners geweest. In deze bijdrage wil ik ingaan op enkele opvallende zaken.
De organisatie had Antony Bravo uit het Verenigd Koninkrijk naar Apeldoorn gehaald. Bravo is bestuurder van Crossways Academy, een school voor beroepsonderwijs in een ‘achtterstandswijk’. Bravo heeft leiding gegeven aan een groots nieuwbouwproject, dat in 44 weken is gerealiseerd. Hij gaf onder meer aan dat nieuwbouw vaak eenvoudiger en beter te realiseren is dan verbouw. Verbouw kan gemakkelijk ‘uit de klauwen’ lopen wat betreft tijd en kosten, zo stelde Bravo. Hij heeft een animatie laten maken van de te ontwikkelen nieuwbouw waardoor het project beter ging leven bij met name studenten.
Bouwen met visie: shit hot
Bravo benadrukte het belang van een duidelijke onderwijsvisie, van waaruit bouwplannen gerealiseerd worden. Opvallend hierbij is de expliciete aandacht die Crossways Academy besteed heeft aan het gedrag van de gebruikers. Zij hebben bijvoorbeeld geprobeerd er voor te zorgen dat deelnemers zich ‘mede-eigenaar’ van het gebouw voelen. Dat voorkomt ‘huftergedrag’. Verder heeft men gebruik gemaakt van één leverancier per ‘key service‘. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat twee ICT-leveranciers bij problemen naar elkaar gaan wijzen (en jij als relatieve leek met de gebakken peren blijft zitten).
Wat betreft de ICT-faciliteiten moesten de voorzieningen bij Bravo aan twee criteria voldoen:
- Shit hot (het beste en modernste).
- Betrouwbaar: er mochten zich absoluut geen problemen voordoen. En volgens Bravo zijn in drie jaar tijd geen problemen voorgekomen.
Het viel me op dat Bravo ook hoge eisen stelt aan deelnemers en aan docenten. Zo geeft hij targets aan docenten, maar beloont hij succes ook extra (onder meer met onderscheidingen). Volgens eigen zeggen behaalt hij hiermee goede resultaten. Maar of deze ‘stimulus-respons’ manier van managen past bij de Nederlandse onderwijscultuur….In het onderwijs willen we immers van dit behaviourisme af. Moet je dan wel op die manier leiding geven?
Presentation2Go: instructies inblikken
Ik heb ook een workshop bijgewoond van de universiteit van Wageningen, die Presentations2Go hebben ontwikkeld. Dit is een tool waarmee je presentaties, colleges of instructies kunt opnemen. Het geluid wordt vervolgens gesynchroniseerd met de slides. Echt een tool, die je moet zien (vergelijkbaar met Apreso). Binnen het SURF-project Triple L heeft men onder andere vier didactische scenario’s voor deze tool ontwikkeld:
- Live: een docent verzorgt een instructie terwijl lerenden op een andere locatie online mee kijken. Stel bijvoorbeeld een expert in Roermond verzorgt een instructie over een specialistisch onderwerp. Lerenden in Venlo kunnen dan meekijken. Uiteraard moet dan wel bekend zijn wanneer die docent de instructie verzorgt.
- Hergebruik: deelnemers die een presentatie hebben gemist, kunnen deze alsnog bekijken. Of deelnemers die de presentatie bij hebben gewoond, kijken een deel ervan nog eens na (deze laatste toepassing blijkt in de praktijk vaker voor te komen dan de eerste ‘gemiste’ optie).
- Toepassen: deelnemers gebruiken onderdelen van instructies als bronmateriaal of als oefenmateriaal.
- Produceren: de lerende ontwikkelt en ontsluit zelf content met behulp van deze tool.
Voor zover ik nu kan beoordelen is Presentation2Go een eenvoudig te gebruiken tool, waarvoor je vrij simpele hardware nodig hebt (een krachtige PC met webcam is voldoende). Een flinke video server is wel belangrijk (een instructie van een uur neemt 600 MB in beslag). Ook schijn je bijvoorkeur te moeten werken met twee monitors. Maar overall is Presentations2Go zeker een geschikte tool voor het MBO.
Nieuwbouw ROC Aventus
Voor de pauze hebben we rond een thema een rondleiding gekregen door het gloednieuwe gebouw van ROC Aventus. Wat mij daar bij opviel was dat deelnemers op grote schaal (onder begeleiding) worden ingeschakeld bij allerlei activiteiten. Bijvoorbeeld bij de beveiliging of door een winkel te runnen waar deelnemers broodjes, frisdrank of een tijdschrift kunnen kopen. De uitstekende ligging valt meteen op: direct tegenover het station. Medewerkers en deelnemers worden ook gestimuleerd om met fiets en OV naar school te komen. Woon je op minder dan 10 km van de school, dan krijg je geen toegang tot de parkeergarage. Opvallend was ook de scanner die in elke onderwijsruimte hing: gebruikt de deelnemer de scanner niet, dan registreert het systeem de lerende als afwezig.
E-learning bij Aventus
Na afloop van de pauze vertelde een medewerker van ROC Aventus in een deelsessie over e-learning bij dit ROC. En met name bij de opleiding toerisme. Een sterk punt uit deze bijdrage was de e-learning werkgroep die tot taak heeft onderwijsgevenden te professionaliseren op het gebied van e-learning (verzorgen van trainingen, geven van advies). Men verzorgt ook specifiek trainingen voor managers. ROC Aventus gebruikt ook een mailinglist om belangstellende collega’s te informeren over wetenswaardigheden op het gebied van e-learning. Deze mailinglist heeft meer dan 500 abonnees.
De opleiding toerisme gebruikt onder andere laptops. Aanvankelijk konden deelnemers laptops bij een uitleenbasis lenen. Daar komt men op terug. In de eerste plaats omdat deelnemers ’s morgens vroeg een laptop lenen en deze de hele dag claimen. Daardoor kunnen andere deelnemers geen laptop gebruiken. Op de tweede plaats omdat sommige deelnemers de leenlaptops slecht behandelen. Daarom stimuleert men nu dat deelnemers hun eigen laptop mee nemen naar school. Deze laptops hoeven niet geavanceerd te zijn (dat kan ook bij deze opleiding). De opleiding geeft deelnemers een subsidie van 200 euro als zij met een eigen laptop naar het ROC komen.
Waar ik minder over te spreken ben, is het gebruik van de elektronische leeromgeving binnen deze opleiding. Deelnemers leren drie van de vijf dagen via de elektronische leeromgeving (praktisch de hele dag zit men achter de computer). Geen wonder dat lerenden klagen dat ze de hele dag achter een PC zitten. De spreker gaf zelf aan hier ook niet zo tevreden over te zijn. Juist bij deze doelgroep zijn afwisselende werkvormen belangrijk. Tot slot werd mijn opvatting bevestigd dat de traditionele elektronische leeromgeving minder geschikt is voor echt gepersonaliseerd leren. Je kunt wel per groep of per niveau content ontsluiten, maar dat is natuurlijk niet echt toegespitst op de leerbehoefte van de individuele lerende.
Voorbeeld onderwijslogistiek
In de laatste sessie van dit congres ging Peter van ’t Riet in op de onderwijslogistiek van Hogeschool Windesheim. De parallellen van de problematiek van onderwijslogistiek in het MBO zijn duidelijk aanwezig als je het mij vraagt. De oplossingen ook?
Bij Windesheim volgen studenten leertrajecten met keuzemogelijkheden in de vorm van minoren of lossere onderwijseenheden. Deze keuzemogelijkheden zijn overigens duidelijk ingeperkt. Zo moeten de Windesheim-studenten verplicht deelnemen aan kenmerkende beroepssituaties en zijn ook sommige ondersteunende onderwijseenheden verplichte kost. Binnen onderwijseenheden hebben deelnemers trouwens ook keuzevrijheid (bijvoorbeeld uit verschillende opdrachten). Verder zijn op organisatieniveau afspraken gemaakt met betrekking tot onder andere onderwijsperiodes, inschrijfprocedures, cursusbeschrijvingen, omvang van onderwijseenheden (niet te groot, niet te klein), lesuitval, wijze van plannen, een centraal digitaal portfolio, de wijze van tentamineren en studieloopbaanbegeleiding (de zogenaamde Windesheim Onderwijs Standaarden).Typisch was dat theoretische vakken nog steeds apart worden getoetst. Wat betreft periodeindeling hanteert Windesheim semesters (half jaar). Dat kan natuurlijk ook bij vierjarige opleidingen. Binnen dat semester studeren lerenden binnen dezelfde minor of major. Planning van mensen, ruimtes en overige middelen is bij Windesheim gekoppeld aan inschrijving.
Al met al een vruchtbare dag met redelijke tot goede bijdragen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi,
“content ontsluiten!” Wie heeft deze termen gebezigd? Bij ontsluiten denk ik aan een bevalling.
Gr. Rob