Impressie TeachMeet 2009

Afgelopen donderdagavond vond in MediaPlaza te Utrecht de eerste Nederlandse TeachMeet 2009 plaats. Ik heb een
aantal filmpjes met mijn Flip gemaakt. Helaas niet van alle presentaties, omdat ik helaas niet de hele avond kon blijven. Maar eerst enkele opmerkingen vooraf.

  • Ik vind een dergelijke bijeenkomst erg motiverend. Een aanzienlijke groep, intrinsiek gemotiveerde mensen
    die enthousiast is over hetzelfde onderwerp (ICT en leren), en die hun vrije tijd besteden aan kennis delen. Daar wordt ik enthousiast van.
  • Deze bijeenkomst illustreert de kracht van meer informele vormen van leren. Je geeft mensen faciliteiten en
    ze organiseren het leren zelf. Mits men intrinsiek gemotiveerd is.
  • Deze bijeenkomst bewijst hoe sociaal social software is. Er zijn nog steeds mensen die denken dat er sprake
    is van verarming van sociale relaties door veelvuldig internet gebruik. Maar de TeachMeet laat zien dat mensen
    met dezelfde interesse elkaar dankzij media als Twitter en weblogs ook fysiek weten te vinden. Ik heb donderdag
    weer enkele mensen voor het eerst fysiek ontmoet, terwijl ik met hen al langer online communiceer.
  • De toegevoegde waarde van Twitter is mijns inziens weer eens onderstreept. Als je alle twitter-bijdragen scant, krijg je toch een aardige indruk van de avond.
  • Het is een hele tour om een boodschap in zeven minuten neer te zetten, als je gewend bent veel meer tijd
    ter beschikking te hebben. Ik werd onrustig van de timer. En de volgende keer wil ik de laptop voor mij hebben
    staan. Ik moest me nu steeds omdraaien om de laptop te bedienen. De slides automatisch in elkaar laten overgaan
    vind ik geen optie. Je hoeft maar een paar seconden te laat te starten, of je loopt achter de feiten aan. Een
    afstandsbediening is ook een optie.
  • Ik heb een Delicious-pagina aangemaakt over de TeachMeet, met o.a. foto's, twitter-resultaten en video's met de tag tmnot.

En dan nu de filmpjes:

Een impressie van het publiek (er werd weer heel wat geblogd, getwitterd, gefotografeerd en gefilmd), uitleg van organisator Fons van den Berg en de fruitmachine die de volgorde van de sprekers bepaalt.

Jet Houwers over het werken met Ning, Joek van Montfort over Scratch en Marcel de Leeuwe over 'leren=beleven'.

De twitterfontein, de loterij, Volker Schmidt over de toegankelijkheid van Open Source Software in het onderwijs, Marieke van Osch over Gisdo in het onderwijs en Jeroen Gerth over mediapedagogiek.

Sia Vogel over project HomoZappiens op Hogeschool Rotterdam, Joël de Bruijn over onderwijslogistiek (keuzemogelijkheden voor lerenden).

Kaj Rietberg over het gebruik van ICT om de concentratie van ADHD-ers te verbeteren en Willem Karssenberg over YouTube en Hyves al dan niet verbieden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Wat een goed verslag van de teachmeet en ook goeie filpmjes, je gebruikt je Flip veel zie ik wel. Ik ben het helemaal met je eens als het gaat over de kracht van online sociale netwerken, veel mensen hadden nooit geweten dat er een teachmeet was als ze niet getwitterd hadden. Leuk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *