De enorme aandacht voor Massive Open Online Courses (MOOC’s) lijkt voorlopig aan te houden. Tijd voor een nieuwe bloemlezing. De thema’s blijken overigens dezelfde te zijn.
- The 3 Ms, quality and instructional design of MOOCs stelt vragen bij de missie van MOOC’s (‘waartoe’), de kwaliteit en het business model. Met welke eisen zijn MOOC’s in overeenstemming? Hoe wordt kwaliteit bepaald en bewaakt? Wat is de relatie met de reputatie en geloofwaardigheid van de onderwijsinstelling? De auteur schrijft ook terecht vanuit historisch perspectief:
We haven’t forgotten the dot.com era where the volatile education business ventures could easily turn into bubbles.
- Phil Hill geeft een samenvattend overzicht van de ‘completion rates‘ van MOOC’s. Hij maakt daarbij dankbaar gebruik van een onderzoek van een student van de Britse Open Universiteit. Daarin wordt naar 24 MOOC’s gekeken, en wordt ook een relatie gelegd met het aantal deelnemers. Gemiddeld rondt 7,6% van de deelnemers een MOOC af. Het percentage varieert van nog geen 1% tot ruim 19%. Hill gaat ook kort in op de relatie tussen beweegredenen van lerenden om deel te nemen aan een MOOC en de mate waarin zij een MOOC afronden.
- Justin Ferriman meent dat er vijf redenen zijn waarom MOOC’s betrekkelijk weinig waarde hebben. Hij stelt onder meer dat gratis niet altijd goed is (organisaties hoeven zich niet te verantwoorden), dat het de vraag is of je wat van MOOC’s leert, dat de certificaten en feedback weinig waarde hebben, dat badges nooit diploma’s zullen vervangen, en dat de technische en organisatorische infrastructuur niet volwassen is. Ferriman gaat voorbij aan het feit dat kwalitatief slechte MOOC’s ten koste kunnen gaan van de reputatie van instellingen, hij onderbouwt zijn stelling over leereffecten niet, en hij beschouwt de huidige MOOC’s onterecht als vervanger van het bestaande hoger onderwijs.
- Martin Weller constateert dat de druk op MOOC’s wordt opgevoerd: zij moeten van hoge kwaliteit zijn, robuust en efficiënt. Hoe lang is dit houdbaar, zo vraagt hij zich af. Leidt het tot didactisch conservatisme? Zullen alleen nog maar rijke universiteiten dure MOOC’s gratis kunnen aanbieden?
- ScienceGuide meldt een tijdje geleden dat de San José State University studenten toestaat MOOC’s binnen curricula in te bedden. Men vindt dat een belangrijke vorm van erkenning. Het gaat daarbij op dit moment om basis- en voorbereidende cursussen (zoals statistiek). De American Council on Education is ook een reviewproces gestart dat moet uitmonden in aanbevelingen voor waardering van MOOC’s (aldus ScienceGuide). Lees ook de bedenkingen van Steve Krause. Hij vraagt zich onder meer af of deze erkenningen wel dezelfde waardering krijgen dan de gebruikelijke certificeringen.
- Volgens David Glance worden vooral branches op een disruptieve manier met behulp van internettechnologie vernieuwd, waar al het nodige mis is. Dat geldt volgens hem ook voor het Amerikaanse hoger onderwijs. Hij stelt dat universiteiten eigenlijk gratis onderzoek doen, en deze kennis gratis weggeven. Voor het onderwijs moet normaliter echter betaald worden.
So universities enjoy a virtuous circle. They give away some things for Free that encourages students to come and pay money to be educated that in turn provides money to do more research.
MOOC’s zijn volgens hem prima mogelijkheden om andere financieringsbronnen aan te boren, zoals advertenties. Glance is duidelijk ‘business gedreven’. Zijn benadering past niet bij publiek gefinancierd onderwijs. Zijn invulling van disruptieve innovatie is wel origineel.
- Jay Lemke meent dat MOOC’s het bestaande hoger onderwijs kunnen verbeteren. Daarom zouden we moeten investeren in de verbetering van MOOC’s. Hij ziet vooral een rol weggelegd voor MOOC’s in de voorbereiding op meer gevorderd universitair onderwijs. Meer geavanceerd onderwijs vindt dan op de campus plaats. MOOC’s kunnen dan bijdragen aan verbetering van het rendement van het hoger onderwijs.
De bijdragen focussen op de kwaliteit, het business model en de positie van MOOC’s binnen en ten opzichte van het reguliere hoger onderwijs. De toonzetting wisselt sterk.
Zie ook:
- Bloemlezing MOOC-artikelen, deel 1
- Bloemlezing MOOC-artikelen, deel 2
- Bloemlezing MOOC-artikelen, deel 3
- Bloemlezing MOOC-artikelen, deel 4
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie