Implementatie (t)e-learning: het gaat om mensen

In Implementing E-Learning the Right Way benadrukt Lance Dublin terecht dat een succesvolle invoering van (t)e-learning staat of valt met de menselijke factor. Krijg je de lerende er bij betrokken? Zijn de leidinggevenden gemotiveerd? Zijn docenten bereid en in staat om te veranderen?


It is about ensuring your organization and the people within it are ready, willing and able to embrace the changes that e-learning represents.


Er is al vaker over deze materie geschreven. Het aardige van deze bijdrage is het overzichtelijke I3 Change Implementation model dat Dublin beknopt beschrijft. Hij spreekt van een oneindige cyclus van drie fases:

  1. Informeren (gericht op bewustwording)
  2. “Involve” (betrokkenheid genereren). Dublin stelt dat het omslagpunt (“tipping point“) van de verandering ligt op 20% van de medewerkers.
  3. Integreren: (t)e-learning maakt integraal deel uit van het “dagelijks leven” binnen de organisatie, onder meer van HR-beleid.

Zo logisch. En toch gaat het in de praktijk regelmatig mis.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *