Impact van weblogs

Via de weblogs van Lilia Efimova en Stephen Downes kwam ik terecht bij een bijdrage van Dave Pollard waarin deze inzicht geeft in hoe het fenomeen "weblog" om zich heen grijpt. De cijfers zijn voornamelijk afkomstig uit de VS.

  • 40% van de Amerikanen heeft toegang tot Internet. Opvallend is dat het Sociaal Cultureel Planbureau concludeert dat het Internetgebruik in de VS hoger is dan het Internetgebruik in Nederland, terwijl in 2004 74% van de Nederlanders thuis toegang hand tot Internet (bijna de helft van de Internetgebruikers heeft overigens een breedband verbinding).
  • 27% van de Amerikanen leest regelmatig weblogs.
  • 7% van de Amerikanen met Internettoegang onderhoudt regelmatig een weblog. 2% van alle Internetgebruikers onderhoudt actief een weblog.
  • 6 miljoen Amerikanen maakt gebruik van RSS-feed readers. Wereldwijd schijnen 15 miljoen mensen RSS-feed readers te gebruiken.
  • Het aantal personen dat weblogs leest, groeit harder dan het aantal personen dat een weblog onderhoudt.
  • De gemiddelde lezer van een weblog blijft ongeveer 90 seconden op een bepaalde pagina.
  • 20.000 webblogs (ongeveer 0,4% van alle actieve weblogs) hebben meer dan 10 regelmatige bezoekers en meer dan 150 hits op een gemiddelde dag.

Pollard maakt ook een onderscheid in bloggers:

  • A-list bloggers hebben minimaal 15.000 hits per dag.
  • B-list bloggers hebben minimaal 1.000 hits per dag.
  • C-list bloggers hebben minimaal 150 hits per dag.
  • "Up-and-coming" bloggers hebben minimaal 50 hits per dag.
  • De overgrote categorie webloggers scoort daar onder.

Op werkdagen valt mijn weblog in de C-categorie (in de weekenden neemt het bezoek wat af). Dat is overigens pas het geval sinds ik a) vaker ben gaan posten en b) mijn weblog geïntegreerd is in mijn website.

Nederlandstalige weblogs zullen in het algemeen minder hits scoren. De doelgroep is immers veel kleiner. En hoe specifieker het onderwerp, zoals (t)e-learning, des te kleiner de doelgroep. Wellicht moeten we in Nederland maar een eigen indeling hanteren.

Pollard vergelijkt overigens de ontwikkeling van het lezen van weblogs met het lezen van een krant. Op basis van een analyse concludeert hij onder meer:

"What this means is that if blog readership continues to soar (doubling every 18 months) and newspaper readership continues to stagnate, in three years the average B-list blogger will be getting significantly more reader attention than the average unsyndicated US newspaper article or column, and the average A-list blogger will be getting almost as much reader attention as the average US daily paper."

Zou dat ook voor Nederlandse kranten en weblogs gaan gelden?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *