Het e-book Learning Perspectives 2010 van Elliot Masie e.a. staat op mijn 'te lezen' lijst. Jeroen Krouwels (al geabonneerd op zijn blog?) is er al in begonnen. Hij schrijft over een essay waarin Julie Clow van Google publiceert over de gevolgen van technologie voor leren.
Glow schijnt te voorspellen dat ICT ook op het gebied van opleidingen schakels uit de keten zal wegnemen. Technologie zorgt dan voor een rechtstreekse relatie tussen experts en lerenden. Een traditioneel opleidingsinstituut wordt dan overbodig. Vergelijk het met een traditioneel reisbureau of muziekwinkel. Technologie heeft daar geleid tot andere bedrijfsmodellen.
Op zich een logische redenering, ook al hoop ik dat sociale media vooral tot nieuwe manieren van leren zullen leren (co-creatie, in plaats van het expert-novice model van Glow). Toch denk ik dat het internet op dit moment een grotere impact heeft op business modellen binnen branches als het tourisme of de muziekindustrie, dan binnen het onderwijs. Organisaties als de universiteit van Phoenix uitgezonderd.
Tot dusver weten het onderwijs en de wereld van bedrijfsopleidingen ontwrichtende innovaties grotendeels buiten de deur te houden. Ik vraag me af hoe dat kan, en hoe lang dat nog duurt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie