We hebben het bij e-learning dikwijls over serious gaming, simulaties en augmented reality. In feite hebben deze toepassingen één ding met elkaar gemeen: ze proberen de lerende in de virtuele leeromgeving op te zuigen. Leren moet 'beleven' zijn (denk aan Marcel de Leeuwe's blog Leerbeleving). Leren moet meeslepend zijn.
Daarom spreken CELSTEC-collega's, die zich bezig houden met o.a. serious gaming, ook over 'immersive learning'. In mijn ogen is dat een mooi koepelbegrip die de trend aangeeft dat wij dankzij steeds geavanceerde technologieën, steeds krachtigere en interactievere leersituaties kunnen helpen vormgeven.
Volgens Erica en Sam Driver bepalen vijf factoren de mate van meeslependheid van een leeromgeving of leerervaring: visueel, tastbaarheid, auditief, interactief en gericht op samenwerking.
In deze al wat oudere blogpost geven zij een overzicht van kenmerken van meer en minder 'immersive' leeromgevingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie