Ik start met een promotietraject

Ik denk er al enkele jaren over om te starten met een promotietraject. Inmiddels is het besluit genomen, en zijn de eerste stappen gezet.

De afgelopen jaren heb ik een aantal keren de vraag gekregen waarom ik niet ging starten met een promotietraject. Ik heb dit eigenlijk altijd gewild (vooral vanwege de intellectuele uitdaging), maar zag geen mogelijkheden om een dergelijk traject te combineren met mijn werk.

Dat is veranderd. We hebben besloten om rond het OpenU-project een aantal promotietrajecten te starten. Ik ga promoveren over leertrajecten en een leven lang leren.

Sinds maandagochtend buig ik me daarom van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat met een aantal collega’s over:

  • De titels van onze proefschriften.
  • De hypotheses.
  • Het domeinmodel.
  • De onderzoeksaanpak.
  • De aanpak van het promotietraject (inclusief planning).
  • Tools die onmisbaar of handig zijn bij promotietrajecten.
  • Relevante tijdschriften/conferenties.
  • De administratieve rompslomp (zoals het opstellen van een opleidings- en begeleidingsplan).
  • Welke drie publicaties de basis gaan vormen van de promotie.
  • De opzet en inhoud van een eerste publicatie.

Waar ik erg aan zal moeten wennen, is het behoorlijk besloten karakter van het publicatieproces. Pas als een artikel is geaccepteerd, mag je over de inhoud bloggen. Het idee van je promotie mag niet naar buiten komen. Uniciteit is essentieel. Je mag bijvoorbeeld niet bloggen over de hypotheses die je formuleert.

Vandaag is de laatste dag van een intensieve vierdaagse, die we overigens in een fraai opleidingscentrum in Geetbets (België) doorbrengen. Het vrijmaken van voldoende tijd vormt waarschijnlijk de grootste uitdaging. Ik wil mijn boek over e-learning daarom ook zo snel mogelijk afmaken. In elk geval zal ik me de komende jaren niet vervelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

22 reacties

  1. Het was een kwestie van wachten tot het moment dat je overstag zou gaan. Gefeliciteerd en veel succes. 🙂
    Ik herken het ‘probleem’ met het verschil van openheid helemaal, maar van de andere kant draai je nu ook projecten waar je tijdens het traject niet zomaar alles over online kunt zetten. Dat is bij een promotie niet anders.

  2. Het vrijmaken van tijd is altijd belangrijk bij levenslang leren. Ben benieuwd. Ik sukkel met het grote interessante aanbod, stilstaan om een onderwerp behoorlijk te bestuderen, een portfolio bijhouden en dat alles in mijn vrije tijd van ongeveer 4*2uur per week.

  3. heel goed dat je het gaat doen
    herkenbaar dat je heel veel moet bedenken voordat je kan beginnen
    jaloers omdat je een aantal collega’s heb waarmee je kan samenwerken

  4. Proficiat met je interessante keuze, alweer een nieuwe uitdaging in het verschiet. Geniet ervan.

  5. Klinkt interessant Wilfred, jammer van het “publicatieverbod”…. Succes met het vinden van de noodzakelijke tijd!!

  6. Leuk! Veel succes Wilfred.

    Ja je zou wat meer openheid verwachten tegenwoordig, zeker als je uitgaat van het belang van social learning / connectivisme, Maar ja traditie zullen we maar zeggen.

  7. Leuke onderwerpen!

    Ben zelf ook bezig met deze vraagstukken.

    Het is mijn droom dat bedrijven/ teams leertrajecten gaan ontwikkelen voor hun medewerkers. Bij het samenstellen van deze leertrajecten maken ze gebruik van content uit openbare platformen zoals de wikiversiteit.

    Ben al begonnen met een aantal leertrajecten. Zie http://beta.wikiversity.org/wiki/Leertrajecten

    Een andere aanvullende droom is dat deze leertrajecten op een aantrekkelijke manier ontsloten worden. Ik denk daarbij aan Khan achtige software waarbij content in kleine modules wordt aangeleverd. Heb onlangs contact gezocht met Khan Nederland om te vragen of ze met me mee willen dromen.

    Ben trouwens erg benieuwd hoe jij tegen bovenstaande aankijkt.

    Succes met je promotie!

  8. Wat mooi dat je de stap toch gezet hebt. En wat prettig dat je dit samen met collega’s kan doen. Ik heb gemerkt dat promoveren toch vooral heel veel solowerk betekent en heel veel vallen en weer opstaan = leren. Ik wens je veel leerervaringen toe 😉

  9. Kunnen mensen zelf leertrajecten samenstellen, of doet de wikiversity dat? Of doen teams/organisaties dat. Een belangrijk punt is natuurlijk de kwaliteit van de content, en het aanbrengen van samenhang tussen de onderdelen.

  10. In mijn ideale wereld werken we op de wikiversiteit aan content. Op dit moment ben ik zelf bijvoorbeeld bezig aan een leertraject op het gebied van Slimmer Werken. Waar ik op hoop is dat bedrijven/ teams mij gaan meehelpen met het verrijken van content.

    Om de leertrajecten te ontsluiten wil ik gebruik maken van het Khan platform. Waar ik op hoop is dat onderwijsinstellingen en wikimedia-projecten gratis gebruik kunnen maken van de generieke content op het Khan platform.

    Wat ik me kan voorstellen is dat bedrijven per cursist en afhankelijk van de generieke content die ze gebruiken een kleine bijdrage gaan betalen, zodat er geld beschikbaar komt om de content te blijven verbeteren.

    Of is dit model te ingewikkeld om te implementeren? Hoor graag hoe jij/ anderen hier tegenaan kijken.

    Groet,

    Tim

  11. Geen idee. We moeten alleen het belang van content niet overschatten. Interacties zijn ook erg belangrijk.

  12. Eens! De content op de wikiversiteit is tot stand gekomen via interactie. Leren alleen vanaf een beeldscherm heeft ook niet mij voorkeur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *