Beelden zeggen meer dan woorden, en ervaren werkt beter dan zien. Dat geldt ook voor deskundigheidsbevordering van docenten op het gebied van ICT in het onderwijs. Daarbij is het wel belangrijk om expliciet ruimte in te bouwen voor reflectie.
Monique Flickinger rapporteert over ideeën die tijdens een ‘unconference‘ zijn gegenereerd op het gebied van docentprofessionalisering op het gebied van ICT in het onderwijs.
- Laat zien, in plaats van ‘vertel’. Gebruik video’s waarin je laat zien hoe docenten ICT in hun onderwijs gebruiken. Flickinger geeft hier ook voorbeelden van.
- Maak 20-minuten durende TV-shows waarin je laat zien hoe nieuwe technologieën in de klas worden gebruikt. Daarbij gaat het om live uitzendingen, die ook terug gekeken kunnen worden.
- Gebruik een Facebook-pagina voor updates. Als docenten deze pagina ‘liken‘, dan worden zij via Facebook geattendeerd op nieuwe bijdragen. Op school mag men Facebook bizar genoeg niet gebruiken. Docenten gebruiken deze toepassing wel privé.
- Geef tips via Twitter. Bijvoorbeeld over het instellen van een auto reply.
- Blog twee maal per week over eenvoudig toe te passen tips en suggesties. De weblog wordt ook gebruikt om de video’s aan te kondigen.
- Laat elke klas van de basisschool met een andere tool werken. Lerenden maken daardoor kennis met meerdere applicaties, terwijl docenten slechts één toepassing hoeven te kennen. Persoonlijk vind ik het erg verstandig om je te focussen op enkele applicaties. Maar één toepassing is wel erg beperkt.
- Creëer een uitdagende ICT-experimenteerruimte voor docenten.
- Creëer ICT-‘field trips‘ waarbij docenten in groepjes (onder leiding van een ICT-ervaren collega) op pad gaan om in de lokale gemeenschap informatie te vergaren over leuke activiteiten voor hun lerenden. Via een nieuwe ICT-toepassing (zoals online video of Prezi) doen zij dan verslag.
- Reserveer de laatste vijf minuten van een vergadering voor een ICT-uitsmijter. Docenten delen in 45 seconden hun recente ervaringen met een favoriete applicatie.
- Creëer een virtuele omgeving waar docenten kennis kunnen maken met online tools.
Ik vind de meeste ideeën zeker bruikbaar. Het risico bestaat wel dat docenten zich sterk focussen op technologie. Bouw daarom zeker ook reflectiemomenten in om vanuit opvattingen over onderwijs en leren naar de toepassingen en applicaties te kijken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie