In Students Lack Opportunities to Use Tech in Class, Report Finds doet Converge verslag van een onderzoek onder studenten, docenten en ICT-professionals naar het gebruik van ICT in het onderwijs (een verwijzing ontbreekt helaas). De hoofdconclusie luidt:
While many high school educators consider technology as a teaching tool, they don't use it as a learning tool for their students
Het artikel bevat een aantal opvallende bevindingen, zoals:
- Studenten zijn kritischer over het gebruik van ICT in het onderwijs, dan docenten.
- Meer dan 70% van de docenten geeft aan geen begeleiding te krijgen bij het gebruik van ICT, of geen gebruik te maken van begeleiding.
- Bijna 65% van de docenten besteedt geen aandacht aan de zogenaamde 21st-century skills.
- 47% van de docenten ontwerpt geen onderwijs waarin studenten ICT mogen gebruiken of maken geen gebruik van feedback van studenten (waarom de auteurs deze twee verschillende elementen op één hoop gooien, is mij trouwens een raadsel).
Een oplossing zou volgens het artikel zijn: het meer gebruik maken van technologie die studenten en docenten al in hun dagelijks leven toepassen (zoals MP3-spelers of smart phones).
Ik betwijfel of dit zal helpen. Een aantal bevindingen heeft meer te maken met houding en opvattingen, dan met technologie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie