Volgens Patricia McGee en Veronica Diaz wordt de kloof op het gebied van ICT tussen docenten en jongere studenten alleen maar groter. In vergelijking met de jaren negentig van de vorige eeuw beschikken jongeren namelijk over veel meer technologie. Daar waar ICT voor de oudere generatie docenten vaak nog iets bijzonders is, is technologie voor jongeren doodgewoon. Zij komen ook met bepaalde verwachtingen naar school, als het gaat om de inzet van ICT.
Docenten worden vandaag de dag dan ook geconfronteerd met een aantal uitdagingen op dit gebied. De auteurs van dit artikel uit de meest recente editie van de Educause Review onderscheiden er vier:
- Medewerkers hebben veel tijd nodig om technologieën te adopteren.
- Medewerkers hebben te maken met gebrekkig geïntegreerde technologieën (vaker inloggen, etc.).
- Medewerkers hebben te maken met veranderende verwachtingen van lerenden.
- Medewerkers hebben te maken met veranderende eisen van hun organisatie als het gaat om ICT-gebruik.
Nieuwe, voor het leren veelbelovende, technologieën versterken dit. De auteurs geven een overzicht van web 2.0, die zij vervolgens proberen te evalueren. Daarna beschrijven zij tips voor het selecteren van nieuwe technologieën. Een proces dat zij als dynamisch en iteratief omschrijven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie