Hoe kun je ICT binnen je onderwijs inzetten, zodat het bijdraagt aan meer effectief en aantrekkelijk onderwijs? Deze vraag stond centraal tijdens een workshop die ik gisteren heb verzorgd tijdens het Onderwijscafé van Leeuwenborgh Opleidingen. Het beantwoorden van vijf vragen speelde hierbij een belangrijke rol.
Van te voren had ik de aanwezigen gevraagd naar deze advanced organizer te luisteren. Onderzoek in het hoger onderwijs laat zien dat het vooraf beluisteren van een dergelijke podcast er toe bijdraagt dat studenten meer betrokken worden bij een hoorcollege.
ICT kun je gebruiken om bepaalde leeractiviteiten te vervangen, om leeractiviteiten te versterken, leeractiviteiten te veranderen en leeractiviteiten te transformeren.
Ik heb gekeken naar de drie belangrijkste technologieën die de aanwezigen op dit moment al gebruiken binnen hun onderwijs. Het aantal vakgerichte applicaties vier daarbij onder meer op. Ook waren erg erg grote verschillen tussen de aanwezige docenten (er zaten ook niet-docenten in de zaal).
Na een korte terugblik op de ontstaansgeschiedenis van ICT en leren (we gebruiken ICT lang niet altijd voor effectief leren), ben ik ingegaan op vijf belangrijke vragen die je moet beantwoorden als je aan de slag gaat met ICT binnen het onderwijs:
- Waarom willen we ICT binnen het onderwijs inzetten? Aanwezigen konden hierbij 100 punten over doelen verdelen. Ik onderscheid altijd vijf hoofdredenen. Eén ervan is meer flexibilisering. In dit kader wordt momenteel veel over gepersonaliseerd onderwijs gesproken. Al wordt dit begrip, zo blik gisteren maar weer eens, heel verschillend ingevuld.
- Voor welke leeractiviteiten willen we ICT inzetten? Je kunt ICT heel goed inzetten om bijvoorbeeld verwerkingsopdrachten te versterken (denk aan het maken van online posters of het laten maken van een screencast). Welke verwerkingsactiviteiten gebruiken de aanwezigen al, zonder ICT?
- Waar willen we ICT inzetten? Je hoeft ICT niet in de klas in te zetten.
- In welke mate willen we ICT inzetten?
- Welke leertechnologieën willen we gebruiken? Hierbij heb ik weer gebruik gemaakt van een checklist waarmee we technologieën die men al gebruikt, zijn gaan verkennen.
Daarna gaan kijken hoe we de inmiddels elf gepresenteerde voorbeelden konden gebruiken om een bestaande les te gaan versterken of vernieuwen. Uitgaande van dezelfde leerdoelen, en mogelijk van dezelfde didactiek.
Op verzoek van de aanwezigen hier nog een lijstje applicaties die zijn genoemd en die je kunt gebruiken:
- Kahoot, Socrative, Mentimeter: onder meer om te checken of lerenden instructies begrepen hebben, om voorkennis te activeren.
- Padlet: inventariseren wat lerenden al van een onderwerp weten, brainstormen.
- Glogster: online posters maken.
- PlayPosit: video;’s interactiever maken.
- Screen-o-matic: studenten screencasts laten maken.
- Office 365: o.a. studenten samen te laten werken aan documenten.
Andere tips:
- Bekijk de video’s van Maandag (Practoraat sociale media Mediacollege Amsterdam, Jorick Scheerens)
- Sociale media in het MBO (platform voor sociale media, webtools en mediawijsheid in het (mbo) onderwijs van Aswin Brouwer)
- Boek 2.0 (veel beschrijvingen, helaas niet geordend naar leeractiviteiten).
Aan het eind zijn nog een aantal aandachtspunten aan de orde gekomen, zoals het voorkomen van vrijblijvendheid.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie