ICT in het onderwijs: tel ook je zegeningen (#in)

Beleidmakers en schoolleiders die zich de mislukkingen van ICT-initiatieven om het onderwijs te verbeteren niet herinneren, vormen de belangrijkste barrière voor de invoering van ICT in het onderwijs. Deskundige en professionele docenten die de toegevoegde waarde van technologie voor leren inzien, vormen één van de grootste kansen voor een succesvolle toepassing van technology enhanced learning. Aldus Larry Cuban in Views on Technology in U.S. and UK.

Larry Cuban is een bekend Amerikaans onderzoeker op het gebied van de invoering van ICT in het onderwijs. In dit interview blikt hij terug op zijn opvattingen uit zijn boek ‘Oversold and Underused’, dat meer dan 10 jaar geleden is verschenen.

In vergelijking met deze publicatie is Cuban positiever geworden over de adoptie van ICT in het onderwijs. Met name mobiele technologie heeft geleid tot meer gebruik, stelt Cuban:

I have seen in my research in schools a clear trend line of increasing teacher and student use of new technologies in classrooms. The growth of online schooling and rise of blended learning options have contributed greatly to that trend as well.

Volgens Cuban blijven docenten een cruciale rol spelen bij het leren van lerenden. De docent bepaalt als ‘gatekeeper‘ en ‘policybroker‘ wat en hoe er geleerd wordt. Volgens hem is er vandaag de dag minder sprake van een polarisatie tussen ICT-gelovigen en ICT-sceptici, dan 10 jaar geleden.

Views on Technology in U.S. and UK: Larry Cuban is wat mij betreft een zinvolle bijdrage aan het debat over onderwijsvernieuwing en ICT dat recent (weer) in ons land van de grond is gekomen. Cuban pleit daarbij voor waardering van professionele docenten, en voor het tellen van je zegeningen. Terecht pleit hij voor het leren van lessen uit het verleden (wat dikwijls onvoldoende gebeurt). Ik vraag me wel af of hij de individuele docent niet te veel invloed geeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *