Enkele weken geleden organiseerde het Consortium of School Networking (COSN) haar jaarlijkse ICT-conferentie voor schoolleiders, dit keer in New Orleans. Dit brengt Nancy Caramanico er toe om de invoering van ICT in het onderwijs te vergelijken met jazz.
For any ensemble to play well, all have to work together. Such is the case with transforming our classrooms today. To transform learning today we need to pay close attention to emerging technologies and the needs of our learners. Paying attention alone won't make change happen though. The visionaries, the leaders, the policy makers, the technical support people, the teachers and the students. Each has an important part to play. Working in unison, they can apply the latest of research and tools and make a profound difference in our schools and transform teaching and learning so that is the best it can be for students.
In haar beknopte artikel somt zij acht bronnen op die tevens de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs illustreren:
- Het gebruik van mobiele technologie.
- Sociale media in combinatie met bepaalde opvattingen over didactiek maken dat social learning een blijvertje is.
- Nieuwe technologieën, zoals sociale media, brengen nieuwe vraagstukken met zich mee (zoals online veiligheid), die om nieuw beleid, nieuwe regels en procedures vragen (deze regels en procedures kunnen overigens de aandacht voor innovatie afleiden).
- Er is sprake van opkomende technologieën die op bepaalde tijd hun imact zullen krijgen op het onderwijs.
- Vergroening van technologie helpt scholen hun verantwoordelijkheid te dragen voor de aarde en ook nog eens geld te besparen (in ons land m.i. nog steeds kindje).
- Financiering van ICT in het onderwijs (het verwerven van additionele middelen, het in kaart brengen en reduceren van de kosten).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie