ICT in het onderwijs: geleerde lessen rond invoering en gebruik #2blend

Er is inmiddels vele jaren ervaring opgedaan met de inzet van ICT in het onderwijs. Welke lessen leren we daaruit? Tegen welke barrières kun je oplopen bij de invoering van blended learning? Hoe kun je ICT op een effectieve manier inzetten binnen leersituaties? Over deze vragen ging een keynote die ik vanmiddag mocht verzorgen in Kortrijk (België).

Vanmiddag heb ik tijdens de studiedag “What’s in a blend? Ervaringen met leeromgevingen en technologieën in blended learning” van het Centrum Blended Learning van de KU Leuven in Kortrijk (Kulak) een keynote verzorgd. Na enkele inleidende opmerkingen over de relatie tussen technologie en didactiek, ben ik ingegaan op:

  • Wat belemmert de invoering en het gebruik van e-learning en blended learning?
    • Geen stabiele en betrouwbare technologie.
    • Gebrek aan leiderschap
    • Deskundigheid en soms houding van onderwijsgevenden
    • Hoge mate van vrijblijvendheid als het gaat om de inbedding in het curriculum.
  • Heeft e-learning de beloftes waargemaakt? Aanvankelijk niet. Nu dikwijls wel.
    • Er wordt dikwijls gemiddeld sneller geleerd.
    • De flexibiliteit van leren is op tal van terreinen toegenomen. Dat wordt nog versterkt door adaptieve systemen.
    • Blended learning blijkt, mits kwalitatief goed vormgegeven, vaak effectiever te zijn dan face-to-faceleren (als is het complex om vergelijkend warenonderzoek te doen).
    • Business cases worden steeds duidelijker (baten zijn groter dan de kosten; speelt minder in onderwijs).
  • Vier manieren waardoor ICT kan leiden tot betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten:
    • ICT stelt je in staat lerenden te laten creëren (1) en vervolgens te publiceren (2).
    • Dankzij ICT kun je de muren van de school doorbreken (instituutsoverstijgend samenwerken). Sociale media kunnen daarbij een rol spelen.
    • ICT maakt leerprocessen transparanter. Denk aan learning analytics, met alle kanttekeningen die daarbij te plaatsen zijn. Op basis van opmerkingen uit de zaal concludeerde ik dat Belgische docenten minder mogen weten over de voortgang van hun lerenden, dan Nederlandse docenten. Ook dit heeft voor- en nadelen.
  • Voorbeelden van wat werkt?
    • Een goede combinatie van doel en middel (piramide van Miller)
    • Kenmerken van de Plakfactor
    • Storification (wat kunnen we leren van verhalen?)
    • Gamification (wat kunnen we leren van games?)
    • Wat weten we over gebruik van multimedia?
    • Testing-effect
    • Feedback (ook peerfeedback)
    • Wat kunnen we leren van motivatietheorieën?

Maar houd rekening met je context (doelgroep, doel).
Hieronder vind je mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *