Veel mensen vinden het een tegenstelling: jet kunnen ontwikkelen van sociale vaardigheden met behulp van ICT. En toch is het mogelijk als je Tech encourages students’ social skills mag geloven. Dit artikel verhaalt over twee studies die aan lijken te tonen dat je met behulp van social networking sites aan je social skills kunt werken.
De onderzoekers beschrijven hoe in de eerste studie een computer zich in feite ontwikkelt tot een ‘virtuele koffieautomaat’ voor kinderen, waarbij de leerlingen eigenlijk vanzelf gaan samenwerken.
The computer helped encourage social interaction and helped students learn how to accomplish group goals as well as personal goals.
Opvallend: onderlinge samenwerking werd bevorderd doordat leerlingen een computer met internetaansluiting met elkaar moesten delen.
In de tweede studie is gekeken hoe het ontwikkelen van nieuwsbrieven bestaande uit digitale foto’s sociale en cognitieve reflectie kunnen bevorderen. Tijdens het maken van foto’s begonnen leerlingen op verschillende manieren hun foto’s te beschrijven.
During this project, students became empowered, became more aware of the community around them, learned social roles, and became interested in their own personal goals as well as the goals of others.
De onderzoekers concluderen onder andere dat je technologie kunt gebruiken om leerlingen te stimuleren afspraken te maken over regels en normen. Ook kan ICT worden gebruikt om leerlingen te laten discussiëren over sociale onderwerpen of om hen mede eigenaar te maken van classroom behavior. Door leerlingen digitale camera’s te laten gebruiken, leer je als docent de wereld ook meer door de ogen van de leerling te bekijken. Bovendien groeit het vertrouwen van docenten in het vermogen van leerlingen om te creëren, schrijft het artikel.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Boeiend, mijn eerste reactie is inderdaad vaak dat computergebruik niet goed is voor de sociale vaardigheden. Nog boeiender vind ik dat de inzet van technologie sociale normen bespreekbaar maakt en leerlingen meer eigenaar maakt van de normen en regels in de klas. Internaliseren van regels is naar mijn (leken-) mening namelijk het belangrijkst. Als sociaal gedrag alleen onder dwang of toezicht optreedt blijft beschaving een dun laagje vernis.