Ik heb deze ochtend een workshop voor docenten verzorgd bij de Leon van Gelder-school in Groningen. Daarbij hebben we gekeken naar de wijze waarop ICT gebruikt kan worden voor actief en samenwerkend leren.
De Leon van Gelder-school is een school voor voortgezet onderwijs waar leerlingen vier jaar lang in een vaste klas zitten met leerlingen van alle niveaus en achtergronden, vaste docenten en een vaste mentor. De leerlingen krijgen les op het eigen niveau, waarbij veel sprake is van aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en onderlinge samenwerking.
De school was echter van mening dat men ICT onvoldoende inzette op een wijze die past bij de visie van de school. Daarom heb ik met een omvangrijke groep van ongeveer 50 docenten verkend hoe ICT meer kan worden ingezet voor actief en samenwerkend leren.
Na het activeren van voorkennis met behulp van Mentimeter, ben ik ingegaan op achtergronden van ICT en samenwerkend en actief leren. Vervolgens hebben we mede aan de hand van een checklist in groepjes leertechnologieën verkend.
Een belangrijke vraag hierbij was: op welke manier kun je deze leertechnologieën gebruiken voor actief en samenwerkend leren? Ik heb geprobeerd om docenten aan de hand van een checklist vanuit een didactische bril naar leertechnologieën te laten kijken.
Na deze oefening heb ik enkele voorbeelden van actief en samenwerkend leren met ICT gepresenteerd. Daarna zijn we op basis van concrete leerdoelen voor het voortgezet onderwijs aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een les waarbij ICT zou moeten worden gebruikt voor samenwerkend en/of actief leren.
De sessie is afgesloten met enkele belangrijke aandachtspunten. Ik heb onder meer de volgende leertechnologieën ingezet:
- Mentimeter: activeren van voorkennis
- Todaysmeet: verspreiden van materialen en het stellen van vragen
- Zoekmachines, Youtube, etc: voor het zoeken van informatie over leertechnologieën
- Google Form: intakevragenlijst en checklist leertechnologieën. Op deze checklist kom ik separaat terug.
- Een flip over met stiften voor het doen van verslag over de ontwikkelde les 😉
Hieronder vind je de publieke versie van de presentaties (dus zonder resultaten van de verschillende opdrachten).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie