ICT, disruptieve waarden en de geïsoleerde positie van het onderwijs (#in)

De afgelopen week vond in London het congres Learning without Frontiers plaats. Het thema luidde:

"Disruption, innovation and learning"

Met sprekers als Jimmy Wales (inderdaad: dé Jimmy Wales), Stephen Heppell, en Lord David Puttnam. Je kon dit congres ook streaming via internet volgen. Helaas kwam ik daar te laat achter, zodat ik weer eens geen gelegenheid had om enkele bijdragen te bekijken.

Ik moet dus genoegen nemen met een enkele video-impressie, en met blogposts die verslag doen. Bijvoorbeeld de samenvatting van Steve Wheeler van Lord Puttnam's keynote. Puttnam is de maker van de fantastische documentaire "We are the people", en was ook keynotespreker tijdens editie 2009 van de Online Educa Berlijn.

Enkele van Puttnam's constateringen zijn:

  • Er is een conflict tussen de leerbehoeften van kinderen, en datgene wat zij overheidswege moeten leren.
  • Het huidige Britse (maar m.i. ook Nederlandse) overheidsbeleid is allesbehalve gericht op op ontwrichtende innovatie. Terwijl deze vernieuwing wel noodzakelijk is om het onderwijs tot een effectieve prikkel van economische groei te maken.
  • De mobiele app economie heeft de wijze waarop wij communiceren en omgaan met informatie voor altijd veranderd.

    when will we apply the same disruptive values that are pervading every other aspect of society to the isolated world of state funded education

    Voorkomen moet dus worden dat het onderwijs een geïsoleerde positie in de samenleving inneemt.

  • Een huwelijk tussen onderwijs en ICT kan jongeren toerusten voor de eisen die de huidige samenleving stelt.
  • Goed onderwijs zou de hoogste prioriteit moeten krijgen.

    It's the whole ball of wax. No state education system will be any use, unless it trains and sustains good teachers. Teacher education in a digital age, using the best and latest technologies is a must, he said.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *