ICT biedt meerwaarde, blijkt uit onderzoek

De inschatting dat ICT meerwaarde biedt, wordt steeds meer ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Dat concludeert Stichting Kennisnet vandaag in de monitor Vier-in-Balans. Twee conclusies:

  • ICT kan bijdragen aan betere leerprestaties.
  • Bij een verkeerde inzet, kunnen ICT-toepassingen leerprestaties van leerlingen negatief beïnvloeden.

Het rapport zelf heb ik nog niet op de site van Kennisnet gevonden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. Die “verkeerde inzet”: daar ben ik benieuwd naar … De eerste conclusie, “kan bijdragen”, die klinkt nogal voorzichtig en ‘opendeurenintrappend’, vind je ook niet?

  2. @Janien: ik weet niet of dat een open deur is. Ik kom nog steeds mensen tegen die die meerwaarde bestrijden. Wat betreft de verkeerde inzet: wat dacht je bijvoorbeeld van e-reading? Of de inzet van YouTube als discussieplatform?
    @Karin Winters: inderdaad ICT op School en Kennisnet zijn samengegaan.

  3. @Wilfred
    YouTube zou je ook best als discussieplatform kunnen inzetten. Als je hier een goede procedure omheen bedenkt.
    Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je bij een discussie. Een student zijn argumenten als filmpje laat opnemen en op youtube zet. Vervolgens kan een andere student hier binnen youtube weer met een film op reageren. Waarna de eerste student hier weer op kan reageren.
    Na afloop van deze discussie kun je de filmpjes achter elkaar afspelen en in de klas bespreken.
    YouTube kan dus ook als discussieplatform geschikt zijn. Maar bij een verkeerde inzet, kan Youtube de discussie negatief beïnvloeden 😉

  4. @Jeroen van Beijnen: ken je dat voorbeeld van die Amerikaanse docenten die YouTube wilde inzetten om met studenten te discussiëren over YouTube? En er vervolgens achter kwam dat YouTube daar helemaal niet zo handig voor is?

  5. Zelf sta ik zeker achter de conclusie dat ICT in het onderwijs meerwaarde heeft.
    Maar dat dat uit een onderzoek van Kennisnet komt dat is natuurlijk niet zo vreemd.
    beetje de Nederlandse vereniging van slagers die zeggen dat vlees goed voor je is.
    Zou dit onderzoek dan niet onmiddellijk gebruiken om non-believers mee te overtuigen

  6. De resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden: http://corporate.kennisnet.nl/publicaties/persberichten/vierinbalans.
    En weet je: fuck a duck, het maakt mij helemaal niet uit of uit wetenschappelijk onderzoek blijkt of ICT wel of niet een meerwaarde heeft. ICT is gewoon een onderdeel geworden van het dagelijks leven, zeker van de huidige generatie lerenden (maar inmiddels ook van sommige ‘ouderen’ waaronder ikzelf). Volgens mij zijn we de fase van het ‘bewijzen van meerwaarde’ voorbij. Mensen die daar nog mee bezig zijn, hebben iets gemist. Moeten we ook nog discussiëren over de meerwaarde van de telefonie? Van een mobieltje? Volgens mij kunnen we onze energie beter richten op hoe we deze middelen handig kunnen inzetten voor allerlei goede doelen, bijvoorbeeld in onderwijs. Sorry als ik een beetje cynisch klink, maar volgens mij gaat het hier om.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *