ICT Beheer: onderbezet en overbelast

School IT support: Overworked…and understaffed is een boeiend artikel over een onderzoek naar ICT Beheer in het onderwijs. ICT Beheer is binnen onderwijsorganisaties voor een zeer groot deel van de tijd vooral bezig om met te weinig mensen technische problemen te verhelpen. Daardoor komen zij niet toe aan professionalisering (gericht op nieuwe ontwikkelingen), nieuwe projecten of daadwerkelijke integratie van technologie en onderwijs. Ook stelt het onderzoek dat het aantal nieuwe apparaten binnen een jaar tijd is toegenomen, terwijl dat niet geldt voor de capaciteit aan ICT beheer.

Vooral binnen kleinere onderwijsorganisaties moeten enkele functionarissen meerdere rollen vervullen. Op 1211 lerenden beschikken schoolorganisaties vaak over 1 ICT'er. Het onderzoek laat ook zien dat de grootste behoefte binnen schoolorganisaties is aan een instructional technologist (een collega die een brug kan slaan tussen ICT en onderwijs).

Het artikel gaat ook in op financieringskwesties, de toenemende behoefte aan bandbreedte en op Software as a Service als mogelijk antwoord op de toenemende vrag naar ICT Beheer.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Je moet je aanmelden voor het artikel van eschoolnews 🙁
    Mijn gevoel is dat het technische aspect van ICT behoorlijk goed is ingevuld in Nederland (in elk geval in het vo waar ik werk). Dit wordt bevestigd door de rapportage van 4 in balans. Belangrijkste vraag is hoe het onderwijs een zo hoog mogelijk rendement haalt uit de bijbehorende investeringen.
    Je opmerking over ‘een brug slaan’ deed mij denken aan dit beeld: http://tinyurl.com/cozugt
    Voor het bouwen van een brug heb je een bouwplan = visie nodig. Dit geldt voor ICT en het onderwijs, waarbij mijns inziens onderwijs leading moet zijn.

  2. @ Jan Cees
    Je geeft terecht aan dat visie nodig is om samen tot een goed ‘bouwplan’ te komen. Maar in de afbeelding die je meestuurt valt mij -behalve de ‘missende aansluiting’- ook op dat het brugdeel ICT hoger is. Dat KAN per ongeluk zijn, maar m.i. speelt hier ook nog een lastige erfenis. Wilfred schreef er al eerder over in een artikel over ‘democratisering ict in het onderwijs’. Het gaat daarbij ook om macht. Als je aangeeft dat het onderwijs leidend moet zijn, ligt hier dus nog een groot struikelblok. Wie maken de visie? Wie neemt deel aan het proces waarin beide partijen hun eigen verantwoordelijkheden en eigen expertise inbrengen. Hoe zorg je ervoor dat die breed gedragen wordt? Dit en het gegeven dat per definitie de beide partijen niet elkaars ’taal’ spreken, maakt dat ik groot belang hecht aan bruggenbouwers die beide werelden kennen en kunnen verbinden. Als iemand die beide werelden kent -vaak als intermediair tussen ict en gebruiker -weet ik dat daar het verschil tussen slagen en mislukken ligt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *