Op 17 april 2006 besteede ik aandacht aan Hyves in leersituaties. Mijn slotconclusie toen:
Hyves in het onderwijs? Niet als toepassingsmogelijkheid, wel als inspiratiebron!
Onlangs heeft Indira Reynaert Hyves in het onderwijs toegepast. Op haar weblog besteedt zij er uitvoerig aandacht aan.
Eén van de zaken die mij opvalt is dat studenten positief waren om Hyves binnen de module in te zetten. Ik heb wel eens twijfels geuit -ook op basis van gesprekken met jongeren- of studenten/leerlingen het wel op prijs stellen als privé tools zoals Hyves en MSN gebruikt worden voor het onderwijs. Vinden jongeren dat geen inbreuk in hun privé domein? Indira’s ervaring is van niet en ook Maarten van Beek -natuurkunde docent aan het Montessori Lyceum Rotterdam en kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen van GroenLinks- bevestigt dit beeld in zijn reactie op mijn bijdrage van gisteren. Hij gebruikt e-mail, een zelf ontwikkelde klassewebsite en
Daarnaast heb ik van iedereen een mobiel nummer om te SMSen en staan veel leerlingen ook in mijn MSN lijstje, voor korte individuele communicatie over gemiste lessen, mentorgesprekjes of inhaaltoetsen. Het sociale welzijn is goed in de gaten te houden via Hyves krabbels.
Wellicht ligt het aan de relatie van docenten met jongeren of zij ‘privé tools’ mogen gebruiken. Indira en Maarten behoren tot de ‘web 2.0 generatie’ en worden -zo vermoed- ik door hun studenten/leerlingen als ‘cool’ en authentiek gezien.
Wat mij in deze voorbeelden ook opvalt, is dat Indira en Maarten vanuit hun rol als docent in feite hun ‘persoonlijke doceeromgeving’ samenstellen. Willem Karssenberg refereert aan de persoonlijke leeromgeving, maar die is van de lerende zelf. Indira en Maarten hebben als docent het initiatief genomen. Zij vermijden daarbij grotendeels de door de organisatie aangeboden software. Indira vindt Hyves zelfs geschikt om de ELO te vervangen -ze beschrijft zinvolle toepassingsmogelijkheden met positieve effecten (zoals veel interactie)- en ook Maarten heeft geen BlackBoard-omgeving nodig "met allerlei opties die we nooit gebruiken". Als het gros van de docenten dit gaat doen, dan zal dit een flinke impact hebben op de ICT-organisatie van onderwijsinstellingen! Maar op dit moment zijn Indira en Maarten nog uitzonderingen, vermoed ik.
Natuurlijk: Hyves is traag en soms minder stabiel dan je zou willen. Er worden -vermoed ik- niet structureel back ups gemaakt, je kunt content niet exporteren, enzovoorts. Maar als docenten en studenten er tevreden mee zijn, wie durft dan nog te mopperen? Ik ben in elk geval positiever gaan denken over Hyves in het onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een bericht van mijn studente Richelle Boon in de practicum nieuwe media hyve, naar aanleiding van een artikel in het AD van vandaag.
“Weer eens een groot artikel in de krant. Vandaag in het AD bij binnenlands nieuws. Jammergenoeg staat er niks interessants bij. Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet dat je via hyves vrienden kunt maken en dat er liefdes weer kunnen opbloeien etc (jaja staat er weer in)
simpel artikel dus naar mijn mening.. als ze nou even hun best hadden gedaan, hadden ze indira wel even kunnen contacten (er staat nu een andere communicatiewetenschapper in die niks interessants te melden heeft) en dan had zij over haar studiegroep kunnen vertellen! ik denk dat vrij weinig mensen weten dat je ook nog je studie via hyves kunt laten gaan.”
Dat is erg leuk om te lezen!