Hulpmiddelen bij online werken en leren

Bij DropBox hebben ze een beleid dat ze ‘Virtual First’ noemen. Zij gaan ervan uit dat werknemers vooral vanuit thuis werken (nu en straks). Zij hebben een Virtual First Toolkit gemaakt die werknemers daarbij helpt. Deze toolkit is m.i. ook nuttig om docenten en lerenden te ondersteunen bij online leren op afstand.

De toolkit bestaat uit een aantal onderdelen.

In Managing your time in Virtual First vind je allerlei tips om je werk te plannen.

you’ll find ways to own your workweek, so it doesn’t own you.

Dropbox gaat er onder meer van uit dat werknemers gezamenlijk dagdelen reserveren waarop zij bereikbaar zijn voor synchroon online overleg met anderen. De andere dagdelen zijn bestemd voor individueel werk. Je kunt dit vergelijken met lesroosters van een halve dag, en halve dagen zelfstandig werken.

Zij adviseren werknemers om die blokken ook echt in te plannen. Dat bevordert focus (blijkt ook uit onderzoek). Daarnaast leggen zij onder meer de nadruk op het expliciet maken van doelen die richting geven aan je werk. Verder geven zij onder meer tips over het plannen van je werkweek (zoals het stellen van prioriteiten).

How to shift your mindset heeft betrekking op dat we anders moeten gaan denken over ons werk. Denk niet in uren, maar in impact:

try to prioritize mutual trust and outcomes above attendance and activity

Probeer minder te overleggen, en in plaats daarvan asynchroon samen te werken. Formuleer daarbij beknopt. Gun jezelf ook de tijd om aan Virtual First te wennen. Het maken van fouten hoort daarbij. De analogie met online leren, lijkt me duidelijk.

How to stay well bevat allerlei tips om gezond te blijven. Deze tips hebben onder meer te maken met een gezonde werkplek, voldoende rust en beweging, het scheiden van werk en privé, het creëren van een transitie van werk naar privé of het stellen van grenzen (ook aan jezelf door bijvoorbeeld fatsoenlijk aangekleed te werken).

Daarbij valt op dat DropBox er niet vanuit gaat dat werknemers weleens niet zouden beschikken over diverse faciliteiten voor effectief thuiswerken. Binnen het onderwijs hebben we daar wel mee te maken. Verder zijn de tips om gezond te blijven ook betekenisvol voor online leren.

De twee andere onderdelen gaan over het ondersteunen van je team en over effectief communiceren. In dit laatste onderdeel schrijven de samenstellers dan asynchroon communiceren de norm is, maar tevens kan zorgen voor misinterpretaties.

Deze bijdrage bevat handige schrijftips (bijvoorbeeld plaats de belangrijkste boodschap bovenaan, houd het kort, laat lezers scannen), informatie over ‘emotioneel intelligente’ taal (o.a. aandacht voor  empathie), tips over welke tools je voor welke doelen wel of niet gebruikt en handreikingen voor overleg. Aangezien we bij online leren ook intensief communiceren, zijn deze tips ook zeer relevant voor docenten en lerenden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *