Stellen studenten het nu wel of niet op prijs als hoorcolleges via podcasts worden ontsloten?
Pierre Gorissen concludeert dat studenten geen podcasts maar colleges willen. Pierre geeft daarbij aan dat zijn bron helaas summiere informatie geeft.
David Muir schrijft over een studie waaruit zou blijken dat studenten wel een positieve houding hebben ten aanzien van podcasts als aanvulling èn alternatief voor hoorcolleges. Het zijn vooral technische knelpunten die leiden tot negatieve commentaren.
Twee citaten uit deze bijdragen wil ik hierbij benadrukken. Een studente die zich volgens Pierre verzet tegen het gebruik van podcasts geeft aan
The isolated learning experience is not satisfying for me
En volgens David Muir typeren enkele criticasters podcasts als een
limited experience compared to traditional lecture
Deze citaten illustreren wat mij betreft precies wat mis kan gaan bij het gebruik van podcasts. Lerenden houden niet van 'eenzaam leren'. De meeste lerenden willen samen met anderen leren, gebruik maken van afwisselende werkvormen en als het even kan mede-lerenden en docenten ook af en toe 'face-to-face' zien. Bovendien bieden podcasts op zich geen mogelijkheden om vragen te stellen en in discussie te gaan. Bij goede hoorcolleges is dat wel mogelijk. Pas als face-to-face bijeenkomsten lastig te organiseren zijn, kiezen de meeste lerenden voor volledig online leren.
Podcasts moet je goed doordacht inzetten. Als onderdeel van een krachtig leerarrangement. Bijvoorbeeld door lerenden podcasts te laten maken. Hoorcolleges opnemen en toegankelijk maken kan zinvol zijn. Maar daarvoor zou ik andere technologie gebruiken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het is zeker niet zo dat ik concludeer dat studenten geen podcasts willen. De titel was bewust scherp geformuleerd, maar de links in het bericht hadden voor de nodige nuancering van die schreeuwende kop moeten zorgen. Niet gelukt blijkbaar.
@Pierre: de nuancering zat ‘m m.i. vooral in je commentaar op de bron. En dat heb ik weer proberen duidelijk te maken 😉
Ik kan me wel goed in je standpunt vinden. Het is inderdaad zo dat lezingen/colleges lang niet zo krachtig overkomen in een podcast dan in de “real world”. Dat is ook wel logisch, want je mist zoveel extra informatie en prikkels en energie die je wel (onbewust) oppikt als je aanwezig bent.
De kracht van podcast zie ik dan ook niet in om colleges er in te ontsluiten. Je noemt het zelf al; zelf podcast maken! Daar train je dan ook de audiovisuele geletterdheid mee. Wanneer de school zelf content wil publiceren dan moet dat wel degelijk gemonteerd zijn. Helaas gebeurd beiden nog niet zo vaak.
We gebruiken nieuwe dingen altijd op de manier hoe wij het met het oude gewend zijn. Zo dus ook met podcast door opgenomen colleges er op te dumpen. Ik vind dat vrijwel hetzelfde zoals we vroeger het internet begonnen te gebruiken. Bedrijven plaatsten hun ingescande folder als een enorme afbeelding gewoon op een webpagina. Dat werk natuurlijk niet en dat hadden we snel door. Gek eigenlijk dat we met podcast nu nog precies hetzelfde doen.
Hello there
Thank you for picking up on my blog post and assuming Babel Fish knows what it is doing, I think I agree with you. (I hope it’s OK to reply in English.)
As far as podcasting is concerned, I will be disappointed if the best we can come up with as educators is record long lectures for students to listen to. Lectures may be time and space efficient but since podcasts get rid of the time and space constraints, you could be left with all the disadvantages of lectures and none of the advantages!
I liked the comment from Jeroen Gerth that we tend to use new technologies the way we use old ones – at least until we work out the distinctive contributions the new technology can make. (At least I think that’s what he said.) I hope to make another blog post soon about what we tried with podcasts. It was still related to old ways but I hope we’ve begun to explore some new possibilities.
Thanks again for a thought provoking (although difficult for me to understand!) post.
@ Jeroen: je slaat de spijker op z’n kop.
@ David: thanks for your response. Your interpretation of my post and Jeroen’s comment is correct. Great to see how a tool like Bablefish enables international communication (although it has some limitations).